Genel Bilgi
Kod | GZT108 |
Ad | Hukukun Temel Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
İletişim Fakültesi öğrencilerini temel hukuk kavramları ile tanıştırmak, hukukun üstünlüğü ve hukuk devleti kavramlarını meslek hayatlarında ilke edinmelerini sağlamak ve kendi hakları konusunda bilgi sahibi olmalarına katkıda bulunmak
Dersin İçeriği
Hukuk Kavramı, hukukun kaynakları, Türkiyede yargı örgütü yapısı, hak kavramı, hakların korunması, kişi kavramı ve türleri,hukuki işlemler konularında temel bilgiler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hukukun Temel Kavramları (Şaban Kayıhan)
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukuk kavramını tanır. |
ÖÇ02 | Yasal haklar konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Türkiyede yargı örgütü yapısını tanır. |
ÖÇ04 | Norm kavramı, Hukukun dalları, Kamu hukuku/Özel hukuk ayrımı konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Kuvvetler ayrımı ilkesi- Yasama/Yürütme/Yargı kavramlarını tanır. |
ÖÇ06 | Yargı örgütü, mahkemeler sistemini tanır. |
ÖÇ07 | Normlar hiyerarşisini tanır. |
ÖÇ08 | Hak kavramı, hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunmasını tanımlar. |
ÖÇ09 | Kamu hakları-özel haklar kavramlarını benzerlikleri ve farklılıkları yönünden karşılaştırır. |
ÖÇ10 | İyiniyet kuralını tanımlar. |
ÖÇ11 | Gerçek kişi, tüzel kişi kavramını ve hakları tanımlar. |
ÖÇ12 | Kişilik ve fiil, fiil ehliyeti kavramını tanır. |
ÖÇ13 | Hukuki işlemler, hukuki işlem teorisini tanır. |
ÖÇ14 | Basın ve hukuk ilişkisini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Tanışma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hukuk nedir - Hukukun tanımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hukukun kaynakları ve metodu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Norm kavramı, Hukukun dalları, Kamu hukuku/Özel hukuk ayrımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kuvvetler ayrımı ilkesi- Yasama/Yürütme/Yargı kavramları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yargı örgütü, mahkemeler sistemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Normlar hiyerarşisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hak kavramı, hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kamu hakları-özel haklar ayrımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İyiniyet kuralı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Gerçek kişi tüzel kişi kavramı ve hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kişilik ve fiil, fiil ehliyeti kavramı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hukuki işlemler, hukuki işlem teorisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Basın ve hukuk ilişkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |