Genel Bilgi
Kod | BKP208 |
Ad | Sulama ve Drenaj |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla sulama ve drenaj kavramı, önemli ilkeleri, sulama suyu ölçüm teknikleri, sulama suyunun sağlanması, sulamanın programlanmasında kullanılan yaklaşımlar, bitki su tüketimleri, sulama yöntemleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgiler, drenaj etüdleri, yöntemleri ve sulama drenaj ilişkilerini vermektir.
Dersin İçeriği
Sulama ve drenajın tanımları ve önemi , sulama suyu ölçüm teknikleri, sulama suyunun sağlanması, sulamanın programlanması, bitki su tüketim hesapları, sulama yöntemleri, yüzey sulama, yağmurlama ve damla sulama yöntemlerinin temel ilkeleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgiler, drenaj etüdleri, drenaj yöntemleri , su kalitesi ve sulama drenaj ilişkileri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
1-Sulama ve Drenaj Ders Kitabı (Prof.Dr. Bahri ÇEVİK-Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No:243) 2-Sulama Ders Kitabı (Prof.Dr. Rıza KANBER-Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No:174)
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersin sonunda öğrenci sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, drenaj, sulama suyunun sağlanması, sulamanın proglamlanması gibi temel sulama ve drenaj konularını kavrayabilecektir. |
ÖÇ02 | Öğrenci sulama programlamasını, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemleri kavrayabilecektir. |
ÖÇ03 | Öğrenci sulama yöntemleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgileri bilir duruma gelecektir. |
ÖÇ04 | Öğrenci drenaj sorununu, drenaj belirtilerini, drenaj nedenlerini ve farklı drenaj yöntemlerini öğrenerek alınması gerekli önlemleri belirleyebilecektir. |
ÖÇ05 | Öğrenci sulama mühendisliği konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir düzeye gelebilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sulama ve drenajın gelişimi ve önemi, sulama ve drenajın tanımı, Türkiye'de sulama sorunları. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Akış ölçme yöntemleri, Sulama suyunun sağlanması, su kaynakları, yüzey su kaynakları, yeraltı suyu, pompaj. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Sulama gereksinimi ve programlanması, bitki -toprak-atmosfer (iklim) ilişkileri, bitki kök derinliği. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
4 | Bitki büyüme mevsimi uzunluğu, toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, özgül ağırlık, hacim ağırlığı, porozite. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
5 | Toprak suyunun özellikleri, toprak suyunun yararlılığı, toprakta suyun devinimi, sulama gereksinim-iklim ilişkisi ve ödev konularının verilmesi. | Ders notunun ilgili bölümleri ve internetten tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Sulama suyu gereksinimi, su tüketiminin (evapotranspirasyon) belirlenmesi, su tüketiminin doğrudan ölçümü, su tüketiminin kestirimi, bitki katsayıları. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
7 | Sulama programının oluşturulması, programlama yaklaşımları, sulama zamanının belirlenmesi, bitki belirteçleri, toprak belirteçleri, su bütçesi tekniği, her sulamada uygulanacak su miktarı. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sulama randımanları, sulama gereksinimi, sulama sistemlerinin projeleme ölçütleri ve ödev konularının verilmesi. | Ders notunun ilgili bölümleri ve internetten tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
10 | Sulama yöntemleri, sulama yöntemlerinin sınıflandırılması, yüzey sulama yöntemleri, tava sulama, uzun tava (border) sulama, karık yöntemi. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Yağmurlama sulama yöntemi, yağmurlama sulamanın kullanılabilirliği, yağmurlama sulamanın yararları, yağmurlama sulamanın sakıncaları ve sınırlılıkları, yağmurlama sisteminin ögeleri, yağmurlama sistemlerinin tipleri. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Damla sulama yöntemi, damla sulama yönteminin kullanılabilirliği, damla sulama yönteminin potansiyel yararlar, damla sulama yönteminin potansiyel sınırlılıkları, damla sulama sisteminin ögeleri. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
13 | Damla sistemlerinde tıkanmanın denetimi, fertigasyon uygulaması, damla sistemlerinde işletme ve bakım, damla sulama sisteminde sulama suyu gereksinimi, günlük su tüketimi. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Tarımsal drenaj, drenajın yararları, drenaj belirtileri, drenaj etüdleri. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Drenaj yöntemleri, yüzey drenaj yöntemleri, toprak altı drenaj yöntemleri, mol drenaj yöntemleri | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |