Genel Bilgi
Kod | YMOP309 |
Ad | Opera Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Opera, müzikal ve operetin tarihsel gelişimini, değişik ülkelerde gelişen akımları, opera eserlerinin bestecileri,libretto yazarları, konuları ve roller açısından incelenerek öğrencinin operanın gelişim süreciyle ilgili kapsamlı bilgi ve donanıma sahip olmasını amaçlar
Dersin İçeriği
Opera tarihinin gelişim sürecinin,önemli dönem ve akımların,bu akımların özelliklerinin,önemli opera bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
YMOP 219
Kaynaklar
SELANİK,Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni Cevat Memduh ALTAR Opera Tarihi I,II.III,IV Aydın BÜKE, Bir Dahi Üç Opera Sabri ŞATIR, Verismo
Notlar
Opera Tarihiyle ilgili basılmış tüm tezler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Operanın doğuşu,gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi kazanır |
ÖÇ02 | Opera tarihi içinde yer alan belli başlı müzik akımları ve önemli kavramlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ03 | Opera yapıtlarının belli başlı karakterleri,konusu ve müzikal yapısı ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ04 | Opera bestecilerinin hayatları,müzikal kimlikleri ve eserleriyle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ05 | Opera literatüründe yer alan önemli opera eserleriyle ilgili gerekli kaynak,döküman ve arşiv sağlama becerisi geliştirir. |
ÖÇ06 | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
ÖÇ07 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. |
ÖÇ08 | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat dallarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İtalyan Operası'nda Verdi Döneminin son bestecileri ve geleneksel türde tükeniş | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Fransa'da opera sanatının XX.yüzyıldan günümüze kadarki oluşumu ve gelişimi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | H.Berlioz,Cesar David | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Charles Gounod ve operaları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Faust Operası'nın incelenmesi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | C.Saint Saens ve Samson Ve Dalila Operası | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | G.Bizet Carmen Operası | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Bu dönemin öteki bestecilerinin incelenmesi -1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Bu dönemin öteki bestecilerinin incelenmesi -2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Empresyonizm akımına giriş | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Operet sanatı,operetin ilkel izleri ve operadan operete geçiş | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Operet sanatının ilk büyük ustası;Offenbach ve eserleri | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Belçika'da opera,Hollanda'da opera | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İsveç'te opera,NorveÇ'te opera | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Danimarka'da opera,İspanya'da opera | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | YARI YIL SINAVI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Ulusallaşma eylemi ve "Yeni Ulusal Akım" | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
18 | Geleneksel İtalyan operasına bağlılık ve operada bağımsızlık hareketi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
19 | Rusya´da opera | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
20 | Yenileyicilerin operaya katkıları ve yaratışta bağımsızlık | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
21 | XIX.XX.yüzyıllar arasında müzik ve müzik dışı alanlarda zirveler | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
22 | Operada gerçekçilik(Verismo) akımı,özellikleri ve bestecileri | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
23 | Cavalleria Rusticana,I Pagliacci Operası | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
24 | G.Puccini,müzik yaşamı ve eserleri | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
25 | La Boheme Operası´nın incelenmesi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
26 | Tosca Operası´nın incelenmesi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
27 | Turandot Operası´nın incelenmesi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
28 | Madame Butterfly Operası´nın incelenmesi | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
29 | Verismo sonrası dönem ve modernleşme | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
30 | Operada modernleşme ve Wagner | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
31 | I.Dünya Savaşı ile başlayan Aşırı Modernleşme akımı ve bu türün önde gelen bestecileri | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
32 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
AKTS | 4 AKTS |