Genel Bilgi
Kod | BKP341 |
Ad | Abiyotik Hastalıklar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Her hangi bir patojen veya zararlı olmaksızın bitkilerde değişen şiddetlerde zararlara neden olan çevre faktörleri (Olumsuz atmosfer ve toprak koşulları) , yanlış ve hatalı kültürel uygulamaların incelenmesi ve bu konularda bilgilerin alınması
Dersin İçeriği
Bitkilerde hastalık ve zararlanmalara neden olan cansız etmenlerin anlatımı ve sebeplerinin saptanması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Power point sunumları, ders notları, araştırma çalışmalarından elde edilen görsel veriler
Notlar
Literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
ÖÇ02 | Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
ÖÇ03 | Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
ÖÇ04 | Gerekli bilişim teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
ÖÇ05 | Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
ÖÇ06 | Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan abiyotik etmenlerin ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. |
ÖÇ07 | Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında abiyotik hastalıklarla ilişkili yeterli altyapıya sahip olur |
ÖÇ08 | Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan abiyotik sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme bakış açısı kazanır.. |
ÖÇ09 | Biyotik ve Abiyotik hastalık faktörlerinin oluş şeklini inceleyerek kıyas analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, seçenek eleyerek yorumlama ve rapor etme becerisi gelişir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Haftalık ders akış şablonu hakkında bilgi verilmesi, sınav ve değerlendirme şeklinin aktarımı. Hastalık etmenleri ve abiyotik etmenlerin özellikleri , karşılaştırılması | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Abiyotik faktör olarak iklim olayları | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Yüksek sıcaklığın bitkilere olan etkileri | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Düşük sıcaklığın bitkilere etkileri | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nem, yağış, rüzgar ve işığın bitkilere etkileri | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak özellikleri | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toprağın fiziksel ve kimyasal içeriğnin bitkilere olan etkileri | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | işlenilen konuları kapsayacak şekilde | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | sınav ile ilgili geri dönüş soru cevap irdelenmesi. Toprak pH sı ve Tuzlanmanın bitkilere etkisi | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toprağın kimyasal yapısı Makro elemnt eksiklik ve fazlalığın bitkilere olan etkisi Ödevlerin toplanması | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toprağın kimyasal yapısı Mikro elemnt eksiklik ve fazlalığın bitkilere olan etkisi | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bitki yetiştirme ve işletme tekniklerinin bitkilere olan olumsuz etkileri | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Fitotoksiteler ve çevre kirliliği | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çevre kirliliği ve küresel ısınma | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genetik bozukluklar | verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve powert point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | işlenilen konuları kapsayacak şekilde | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | işlenilen konuları kapsayacak şekilde | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |