Genel Bilgi
Kod | EBE609 |
Ad | İleri Yenidoğan Bakımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FERDA ÖZLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile, öğrencilerin sağlıklı yenidoğan izlemi ve yenidoğan dönemindeki tüm sağlıktan sapma durumlarını tanıması, sevk etmesi ve sağlığın korunması ve yükseltilmesine yönelik bilgi ve beceri kazanması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Yenidoğanın fizyolojisi, normal ve riskli yenidoğan izlemi ve bakımı, klinik bakım rehberleri, yenidoğanın bakım ve izleminde ebenin rolleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Rabia Ekti Genç, Hava Özkan Ebeler Için Yenidoğan Sağlığı Ve Hastalıkları Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri 2016, ISBN 9786058392830 2. Enver Hasanoğlu Koray Boduroğlu,Aysun Bideci,Ruhan Düşünsel Temel Pediatri 2. Baskı (Milli Pediatri Derneği) Güneş Tıp Kitabevi 2020 9752778062 3. Tricia Gomella (Author), Fabien Eyal (Author), Fayez Bany-Mohammed (Author) Gomella's Neonatology McGraw Hill Medical Books 2020, ISBN 9781260460834
Notlar
Yenidoğan Protokolleri Güneş Kitapevi 2015, ISBN 9786053351351
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel literatüre hakim olarak yenidoğana ilişkin gelişmeleri takip eder. |
ÖÇ02 | Riskli durumlarda yaşanan etik ikilemleri yönetir. |
ÖÇ03 | Yenidoğan ve riskli yenidoğan bakımı ile ilgili kanıta dayalı uygulamalardan yararlanır. |
ÖÇ04 | Yenidoğan bakımı ve riskli yenidoğan ile ilgili aileye bütüncül bakım yaklaşımıyla destek verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Programın tanıtılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sağlık, çocuk, aile, toplum kavramlarına genel bakış Dünya da ve Türkiye de yenidoğan sağlığını etkileyen fiziksel, sosyal, kültürel, ekonomik ve politik faktörler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yenidoğan fizyolojisi ve ekstrauterin yaşama uyum | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Yenidoğanda büyüme gelişme - Fiziksel büyüme - Psikososyal, bilişsel, motor ve duyusal gelişim - Büyüme gelişmeye kültürel etkiler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yenidoğan muayenesi ve izlemler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Riskli yenidoğan I (Kardiyak ve solunum sorunu olan yenidoğan bakımı) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Riskli yenidoğan II (Sindirim ve boşaltım sistemi sorunu olan yenidoğan bakımı) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Riskli yenidoğan III (Sinir sistemi ve kas iskelet sorunu olan yenidoğan bakımı) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Prematüre, postmatüre, ikiz yenidoğan ve ebelik bakımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yenidoğan yoğun bakım ünitesi ve yenidoğanda bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Anne sütü içeriğinde son gelişmeler, dünya da ve Türkiye de anne sütü uygulamaları ve emzirme durumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Ebelik alanında yenidoğan bakımı ile ilişkili konu alanının belirlenmesi örnek klinik bakım rehberi hazırlama (emzirme, cilt bakımı, uyku, kanguru vb) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yeni aşılar ve aşılama politikaları (WHO,EPI,GAVI) ve özel durumlarda aşılama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Klinik Uygulamanın Değerlendirmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |