EBE605 İleri Biyoistatistik (Z)

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE605
Ad İleri Biyoistatistik (Z)
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste Sağlık özellikle ebelik alanında yürütülen çalışmalarda kullanılan istatistiksel analizlerin kullanımı, yorumlanması ve rapor edilmesiyle ilgili temel bilgilerin aktarımı hedeflenmiştir.

Dersin İçeriği

Bilim ve bilimsel yöntem, istatsitik ve biyoistatistik, biyoistatistik ve bilgisayar, işletim sistemleri, SPSS paket programı, sağlık bilimlerinde verilerin toplanması, verilerin SPSS'e girişi, sınıflandırılması ve tablolaştırılması, grafiklerle gösterme, belirtici istatistikler, olasılık, frekans dağılımları ve bazı teorik dağılımlar, örnekleme yöntemleri, varsayımların test edilmesi, parametrik testler, parametrik testler, varyans analizi, parametrik olmayan testler, regresyon ve korelasyon analizi, sağlık alanına özel istatistiksel yöntemler.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1. Suat Cebeci. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri Alfa Eğitim Kitapları İstanbul, 2002 9789753164481 2. Özdamar K. SPSS ile Bioistatistik, ETAM A.Ş. Matbaa Eskişehir,2001 9789756428573 3. Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Bilimsel Araştırma Yöntemleri Beta İstanbul 2003 9752953115

Notlar

ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İstatistiksel yöntem ve ilkeleri açıklar.
ÖÇ02 Araştırma verisine ve deney yapısına uygun olan doğru önemlilik testinin seçimine karar verir ve uygulamasını yapar.
ÖÇ03 Veri setlerini düzenleyebilir ve bu veri setlerinden istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar çıkarır.
ÖÇ04 İstatistiksel analizleri uygular ve yorumlar.
ÖÇ05 Hangi değişken türlerinde, hangi amaçla, hangi istatistiksel analiz tekniklerinin nasıl uygulanılacağı bilir.
ÖÇ06 İstatistiksel paket programını etkin olarak kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyoistatistiğe giriş.Verilerin sınıflandırılması ve dağılım ölçüleri okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Teorik dağılımlar Örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Evren ortalamasının önemlilik testi Evren oranının önemlilik testi İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi İki eş arasındaki farkın önemlilik testi okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
4 Bağımsız gruplarda tek yönlü varyans analizi Bağımlı gruplarda tek yönlü varyans analizi okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 İşaret testi Mann whitney u testi Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi Kruskal Wallis varyans analizi Ki kare analizi okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Tek ve İki Yönlü Tek Değişkenli Varyans Analizi (One and Two Way Anova) Ve Spss Uygulaması okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 TEK YÖNLÜ ÇOK DEĞİŞKENLİ VARYANS ANALİZİ (ONE WAY MANOVA) ve SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İKİ YÖNLÜ ÇOK DEĞİŞKENLİ VARYANS ANALİZİ (TWO WAY MANOVA) ve SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 KOVARYANS ANALİZİ (ANCOVA) SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 GÜVENİLİRLİK ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 FAKTÖR ANALİZİ SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 BASİT DOĞRUSAL REGRESYON VE KORELASYON ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 ÇOKLU DOĞRUSAL REGRESYON VE KORELASYON ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 LOJİSTİK REGRESYON ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 04:09