Genel Bilgi
Kod | TEP313 |
Ad | Tarımsal İşletmecilik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞİNASİ AKDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞİNASİ AKDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yönetimin temel kavramları, işlevleri ve başlıca alanlarının anlaşılması; farklı tarımsal işletme muhasebe sistemlerinin öğrenilmesi; tarım işletmeleri performanslarıyla ilgili bilanço, kar-zarar çizelgesi, nakit akış bütçesi gibi temel belgelerin yorumlanabilmesi; amortisman ve değerleme çalışmalarının temel ilkelerinin öğrenilmesi; tarım ürünlerinde maliyet ve gelir hesaplarının yapılabilmesi; tek ürün bütçeleri, işletme planları ve kısmi bütçelerin yorumlanabilmesi; yatırımlarla ilgili kararlar alabilme.
Dersin İçeriği
Tarımsal işletmecilikle ilgili temel kavramlar; yönetimin işlevleri; stratejik ve taktik yönetim; tarım işletmelerinin sınıflandırılması; tarım işletmelerini tarım dışı işletmelerden ayırt edici özellikler; tarım işletmelerinde kayıtlar; muhasebe sistemleri; envanter ve bilanço; yıllık faaliyet sonuçlarının değerlendirilmesi; kar-zarar çizelgesi; tek ürün bütçeleri; teşebbüslerin seçimi ve işletme planı; nakit akış bütçeleri; kısmi bütçeler; tarımda maliyet hesabı; tarım ürünleri için maliyet ve gelir hesaplamaları; yatırım analizi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği. (Prof. Dr. Hakkı İnan)
Notlar
Ders Notu ve slaytlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarımsal işletmecilik kavramını bilir, diğer sektörlerdeki işletmelerle ayırımını yapabilir |
ÖÇ02 | Tarımda uzmanlaşma ve çeşitlendirmenin gerekliliklerini bilir ve işletme planlaması kararlarında bunları kullanır |
ÖÇ03 | Tek ve çok yıllık bitkiler ile hayvansal üretimde maliyet hesabı konusunda temel yaklaşımları bilir ve bunları sayısal bir örnekle uygulayabilir |
ÖÇ04 | Tarımda risk ve belirsizliğin nedenlerini, riski azaltmak için yapılması gerekenleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımsal işletmecilik; ilgili kavramlar, tarihsel gelişim ve günümüzdeki durum; tarım işletmelerinde amaçlar; yönetim kavramı; | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yönetimin işlevleri. Karar verme süreci; stratejik ve taktik yönetim amaç ve aşamaları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tarım işletmelerinin sınıflandırılması; tarım işletmelerinde büyüklük sınıflandırmasında girdi ve çıktı yönelimli ölçütler | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tarım işletmelerinin ayırt edici özellikleri; tarım işletmelerinin şekillenmesinde rol oynayan faktörler; tarımda kayıt tutma; nakit ve tahakkuk esaslı muhasebe sistemleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bilanço ve Bilanço Analizi: envanter; değerleme, farklı değerleme yöntemleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bilanço ve Bilanço Analizi: örnekler ve analiz | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kar-Zarar Çizelgesi ve Analizi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek Ürün Bütçeleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kısmi Bütçeler | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Tüm İşletme Planlaması | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Nakit Akış Bütçeleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tarımsal Ürünlerde Maliyet ve Gelir Hesaplamaları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yatırım Analizi; Sahip Olma Maliyetleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Arazi Kullanımı ve Maliyet Hesaplamaları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |