Genel Bilgi
Kod | TYP307 |
Ad | Toprak Bitki Su İlişkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURÇAK KAPUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ,toprak, bitki, su ilişkileri hakkında öğrencilere bilgi kazandırmaktır. Bitki kökleri ile onu çevreleyen toprak, su ve atmosfer arasındaki ilişkilerin incelenmesi sonucu kök ortamında optimum koşulların yaratılması ve daha iyi bitki gelişmesi ve ürün eldesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çevresel faktörler, toprak nem içeriği,su potansiyelleri,bitki çevre ilişkileri, bitkiler tarafından suyun alınımı ve bitkide taşınma mekanizmaları tarafından suyun alınımı ve bitkide taşınma mekanizmaları, bitki su tüketimleri, bitkilerde fizyolojik ölçümler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Yeşilsoy, M.Ş. 1994. Toprak, Bitki, Su İlişkileri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi,Genel Yayın No :89, Ders Kitapları Yayın No:21, Adana.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Suyun Doğada Bulunuşu, Önemi ve Yapısı bilgisine sahip olur. |
ÖÇ02 | Toprakta Suyun Tutulması ve Toprak Neminin Enerji İlişkileri bilgisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Toprağın Nem Tutma Enerjisi İle Toprak Özellikleri Arasındaki İlişkileri hakkında bilgiye sahip olur. |
ÖÇ04 | Toprak Nemini Belirleme Yöntemleri hakkında bilgiye sahip olur. |
ÖÇ05 | Bitki su tüketimlerini hesaplamasını öğrenir. |
ÖÇ06 | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulamayı öğrenir. |
ÖÇ07 | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygulamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Suyun canlılar için önemi, suyun kimyasal özellikleri, dünyada ve Türkiyede su kaynaklarına ilişkin istatistiki bilgiler | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, toprakların kimyasal ve fiziksel özellikleri ve tanımları (toprak sıcaklığı, özgül ağırlık, hacim ağırlığı) | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Toprak su içeriği ve ifade şekilleri, toprakta suyun hareketi, toprak suyu enerjisi ve ölçümü, toprak suyu karakteristik eğrisi | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Bitki-çevre ilişkileri, iklim etmenleri ve bitki gelişimine etkileri | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Bitki içi suyu enerji ilişkileri; serbest enerji, toplam su potansiyeli, ögeleri ve ölçümleri | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Suyun topraktan alımı, bitki içinde hareketi, bitki-içi suyun yukarı hareketi ve kohezyon kuramı | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Bitkilerde su eksikliği ve ölçümüne ilişkin yöntemler ve aletlerin tanıtımı; bitki doku ve organlarındaki suyun doğrudan ölçümü | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lizimetrelerin çalışma prensipleri | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Transpirasyon ve fotosentez hızının ölçümüne ilişkin uygulamalar (porometre ve fotosentez ölçer aletleriyle uygulama) | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Bitki su kullanımı ve gelişimi, su kullanma randımanı, su üretim randımanı, su kullanma randımanını artırmada uygulanan yöntemler | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Su verim ilişkileri, bitki su tüketimi ve verim ilişkileri | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Biyotik ve abiyotik stresler; bitki gelişimi ve bitkisel üretime etkileri. Abiyotik (çevresel) stresler; sıcaklık (düşük ve yüksek sıcaklıklar), kuraklık, tuzluluk, su baskını, ışık, bitki besin elementi eksikliği vd. | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitkilerde kuraklık stresi ve etkileri, kurak ve yarı kurak alanlarda bitkisel üretim ve kuraklık toleransı ve mekanizması | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Tarım alanlarında drenaj sorunu ve tuzluluk, tuz stresi ve bitki gelişimi ve verimine etkileri, bitkilerde tuz toleransı ve mekanizması | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |