Genel Bilgi
Kod | EBE639 |
Ad | Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırmayı nitel araştırma tekniklerine uygun biçimde tasarlamayı, yürütmeyi, sonuçlandırmayı, raporlaştırmayı ve sunmayı gerçekleştirebileceklerdir.
Dersin İçeriği
Nitel araştırma desenleri: Etnografi, fenomenoloji, örnek olay çalışması, aksiyon araştırması, grounded teori. Nitel veri toplama teknikleri: Görüşme, gözlem, doküman analizi Etik önlemler Geçerlik ve güvenirliği sağlama yolları Nitel veri analizi türleri Nitel desende araştırmaları yayınlayan hakemli dergilerin ve makalelerin incelenmesi Araştırma tasarımı, öneri hazırlama, gerçekleştirme, raporlaştırma ve sunma
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Nitel Araştırma Yöntemleri. Eds. John W. Creswell Çeviri ed. DEmir SB, Bütün M. Siyasal yayınevi, 2021. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Büyüköztürk Ş. Pegem Akademi Yayıncılık. 2019.
Notlar
Çukurova Üniversitesi Kütüphanesi https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırma desenlerinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Nitel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini kavrar. |
ÖÇ03 | Nitel araştırma tekniklerini uygun bir örneklem üzerinde uygular. |
ÖÇ04 | Nitel bir araştırma yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Nitel araştırma yaklaşımı: özellikleri, temel ilkeler, araştırmacının rolü | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Nitel araştırma yaklaşımı: genelleme sorunu, geçerlik ve güvenirlik sağlama yöntemleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Genel araştırma etiği ve nitel araştırmada etik | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Nitel alan çalışmasına hazırlık | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Bir teknik olarak görüşme: özellikleri, türleri, ilkeleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama |
7 | Derinlemesine Görüşmeler ve Odak Gruplar | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nitel araştırmada veri analizi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Nitel araştırmada veri analizi-2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Nitel araştırmada Raporlaştırma ve sunum | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Örnek uygulamaların incelenmesi | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Örnek uygulamaların incelenmesi-2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Örnek uygulamaların incelenmesi-3 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Örnek uygulamaların incelenmesi-4 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |