Genel Bilgi
Kod | GZT201 |
Ad | Kitle İletişim Kuramları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derste öğrencilerin iletişim ve medya çalışmaları alanını şekillendiren temel kuramlarla tanıştırılması, bu kuramların tarihsel çerçeveleri bağlamında anlaşılması, medya ve toplum ilişkisini bağlantısının aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları. Ernest Watson Burgess, Robert Ezra Park, Şehir Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler, Heretik Yayınları. Walter Lippmann, Kamuoyu, Kabalcı Yayınları. Cem Yaşın (Ed.), Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmaları, Yargı Yayınevi.
Notlar
İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | iletişim ve medya çalışmalarına ilişkin kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar. |
ÖÇ03 | Kitle iletişim araçlarına yönelik yapılmış araştırmalar konusunda bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Kitle iletişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tartışır. |
ÖÇ05 | Modernleşme kuramı açısından medyayı değerlendirir. |
ÖÇ06 | Kültürel emperyalizm ve medya emperyalizmi tezlerini açıklar |
ÖÇ07 | Propaganda modelinin temel özelliklerini ve temsilcilerini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanıtımı | Kaynakların tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Teori nedir,araştırma ve kuramın karşılıklılığı, kuramların işlevleri, neden teoriyi inceliyoruz | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Teorinin tarihsel gelişimi | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Normatif teoriler | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kaynak teoriler 1 | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kaynak teoriler 2 | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Mesaj teorileri 1 | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | mesaj teorileri | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İzleyici kuramları 1 | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İzleyici kuramları 2 | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İletişim teorilerini gelişimi | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Medya ve toplumsal cinsiyet teorileri | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Uluslararası iletişim teorileri | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Araçsalcı yaklaşımlar | Kaynakların okunması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |