GZT201 Kitle İletişim Kuramları I

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT201
Ad Kitle İletişim Kuramları I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste öğrencilerin iletişim ve medya çalışmaları alanını şekillendiren temel kuramlarla tanıştırılması, bu kuramların tarihsel çerçeveleri bağlamında anlaşılması, medya ve toplum ilişkisini bağlantısının aktarılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları.

Notlar

İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 iletişim ve medya çalışmalarına ilişkin kavramları tanımlar
ÖÇ02 Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar.
ÖÇ03 Kitle iletişim araçlarına yönelik yapılmış araştırmalar konusunda bilgi edinir.
ÖÇ04 Kitle iletişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tartışabilir
ÖÇ05 Modernleşme kuramı açısından medyayı değerlendirir.
ÖÇ06 Kültürel emperyalizm ve medya emperyalizmi tezlerini açıklar
ÖÇ07 Propaganda modelinin temel özelliklerini ve temsilcilerini ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin tanıtımı Kaynakların tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Teori nedir,araştırma ve kuramın karşılıklılığı, kuramların işlevleri, neden teoriyi inceliyoruz Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Teorinin tarihsel gelişimi Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Normatif teoriler Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kaynak teoriler 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kaynak teoriler 2 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Mesaj teorileri 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 mesaj teorileri Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 İzleyici kuramları 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 İzleyici kuramları 2 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İletişim teorilerini gelişimi Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Medya ve toplumsal cinsiyet teorileri Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Uluslararası iletişim teorileri Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Araçsalcı yaklaşımlar Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.06.2024 12:15