Genel Bilgi
Kod | GZT203 |
Ad | Haber Toplama ve Yazma Teknikleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste katılımcılara, habercilik alanına ilişkin temel bilgilerin öğretilmesi ve habercilik pratiklerine dair mesleki becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini habere yönelik kavramsal ve kuramsal yaklaşımlar ışığında haber üretiminin temel aşamaları olan haber toplama ve yazma süreçlerine dair teorik bilgiler ve uygulamalar oluşturmaktadır. Bu kapsamda haber değeri araştırmaları ile belirlenen başlıca haber değeri ölçütleri , haber türleri, haber konusu seçimi ve araştırma süreci, haber kaynakları, haberci-kaynak ilişkisi, olay yerinde çalışma gibi teorik konular anlatılmakta, habercilik pratikleri ise ders sürecinde simüle edilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Haber Nasıl Okunur?, Kemal Aslan, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2004. M.Ayşe İnal, Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, 1996.Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz, Ankara: İmge Kitabevi, 2000. Korkmaz Alemdar & Ruhdan Uzun, Herkes için gazetecilik, Ankara:Siyasal Kitabevi, 2019.
Notlar
Gazete, dergi ve internet haberleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haber ve haber değeri kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Haber değeri ölçütlerini sıralar. |
ÖÇ03 | Rutin ve özel haberin üretim sürecini kavrar |
ÖÇ04 | Haberi oluşturacak verilere ulaşma ve araştırma tekniklerini kavrar. |
ÖÇ05 | Farklı haber türlerine özgü veri toplama süreçlerini açıklar |
ÖÇ06 | Haber kaynağının önemini ve haber kaynaklarıyla doğru ve sağlıklı iletişim kurmanın önemini kavrar. |
ÖÇ07 | Haber kaynaklarını ve haberci-kaynak ilişkisi ile ilgili kuralları sıralar. |
ÖÇ08 | Haber toplama sürecinde soru hazırlama ve soru sorma becerisi kazanır |
ÖÇ09 | Haberin yapısal unsurlarını kavrar |
ÖÇ10 | Haber yazımının temel kurallarını ve haber yazma tekniklerini sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Haber ve haberle ilişkili kavramlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Habere yönelik farklı bakış açıları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Haber türleri; Planlı Faaliyetler, Olay Haberleri ve Sıcak Gelişmelerde veri toplama yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Haber Kaynağı ve Haber Kaynağı Türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Soru Hazırlama ve Soru Sorma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Haber bölümleri. Başlık, giriş, gövde | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Haber Dili ve Haber Yazımına İlişkin Kurallar ve Teknikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Haber Yazma Çalışması | Örnek Haber Önerisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
11 | Basın Bülteni/Basın Açıklaması vb. metinleri habere dönüştürme çalışması | Örnek Metin Önerisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
12 | Özel habere özgü kurallar ve özel haber üretim pratikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Edebi Gazetecilik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Röportaj ve Söyleşi ( Kullanılan Teknikler ve Farklılıklarıyla) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Haber Yazma Çalışması 2 | Haber Önerisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |