GZS213 Göstergebilim

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS213
Ad Göstergebilim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, göstergebilimin tarihsel süreci içerisindeki evriminin değerlendirilmesi, göstergebilim ile diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki bağlantının kurulması, farklı alanlardaki göstergebilimsel uygulamaların tartışılabilmesi, göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarının ve onların çözümleme yöntemlerinin kavranması, göstergebilim teorisyenlerinin teorilerinin ve yöntemlerinin analiz edilmesi, kültürel göstergelerin ve metinlerin eleştirel bakış açısıyla değerlendirilmesi, analiz edilmesi ve yorumlanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim-iletişim ilişkisini, gösterge türlerini irdelemek, çağcıl göstergebilimciler ve göstergebilim kuramlarını tartışmak ve tüm bu incelemeler doğrultusunda öğrencinin çevresindeki göstergeleri açımlayarak doğru iletişim kurmasını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. Bilge Kültür Sanat. Guiraud, P. (2011). Semiology. Routledge. Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat. Yapı Kredi Yayınları. Barthes, R. (1968). Elements of semiology (Vol. 4). Macmillan.

Notlar

Çevrimiçi Kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Göstergebilim ile diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki bağlantıyı açıklar.
ÖÇ02 Göstergebilimin tarihsel süreci içerisindeki evrimini sıralar.
ÖÇ03 Farklı alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları ayırt eder.
ÖÇ04 Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını ve onların çözümleme yöntemlerini açıklar.
ÖÇ05 Göstergebilim teorisyenlerinin teorilerini ve yöntemlerini uygular.
ÖÇ06 Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayarak temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla inceler.
ÖÇ07 Göstergebilim kuramları ışığında yazılı metinleri tartışır.
ÖÇ08 Simge, resim ve görselleri göstergebilim perspektifinden eleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanımı Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Göstergebilim disiplini Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Dilin yapısı, dili oluşturan öğeler. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Anlama süreçleri; yazma ve anlam oluşturma iletişim süreci Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Göstergebilim kurucusu olarak Ferdinand de Saussure'ün ilkeleri, kavramları ve terimleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Saussure kavramlar ve gösterge döngüsü; özellikler ve dildeki yeri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Amerika'da göstergebilim : C.S. Peirce Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 20 yy da Göstergebilim: Fransa Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Roland Barthes ve ilkeleri kavramlar ve terimler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 21.yy da göstergebilim: Umberto Eco Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Metin çözümlemeleri ve örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Metin çözümlemeleri örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 12:29