GZT212 İletişim Hukuku ve Fikri Haklar

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT212
Ad İletişim Hukuku ve Fikri Haklar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Arzu BALAN
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. Arzu BALAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı iletişim sektöründe çalışacak olan kişilerin kitle iletişim hukukunu bilmeleri ve basın meslek ahlak kurallarına uygun olarak çalışmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim, Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimi, Haberleşme özgürlüğünün içeriği, Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumlulukların neler olduğunu içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cankaya, Ö., & Yamaner, M. B. (2012). Kitle iletişim özgürlüğü. Beta. Çolak, N. İ. (2007). Kitle iletişim hukuku. Seçkin Yayıncılık. Avşar, Z., & Öngören, G. (2010). Bilişim hukuku. Istanbul, Turkey: Türkiye Bankalar Birliği.

Notlar

ŞAHİN, K. Kitle İletişim Hukukunda Editoryal Denetim Sorunu ve Harici Müdahale. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(3), 267-294. Koç, S., & Kaynak, S. (2009). Yeni Medya Olarak İnternet ve Hukuki Kişisel Güvenlik. Özbek, V. Ö. (2002). İnternet Kullanımında Ortaya Çıkabilecek Bazı Ceza Hukuku Sorunları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(1), 101-158.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim sürecini açıklar.
ÖÇ02 Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimini yorumlar.
ÖÇ03 Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk kavramlarını tanımlar.
ÖÇ04 Teknolojik gelişmeler karşısında iletişim hukuku çözümlerinin neler olduklarını açıklar.
ÖÇ05 Fikri hakların korunması rejimini tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İletişim Faaliyetleri, Kitle İletişim Faaliyetleri ve Hukuk Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kitle İletişim Hukukunun Uluslararası ve Anayasal ve Yasal Temelleri Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Yazılı Basın Faaliyeti : Temel Kavramlar ve İşlevler Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Yazılı Basında Hukuki Sorumluluk ve Kişilik Hakkının Korunması Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Görsel/İşitsel Basın : Radyo Televizyon Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Radyo Televizyon Yayıncılığında Denetim: RTÜK ve Yaptırım Sistemi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yazılı Basında Ceza Sorumluluğu Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler 1 Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler 2 Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Elektronik Sözleşmeler, Elektronik İmza ve E-Ticaretin Vergilendirilmesi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İnternet Ortamında Telif Haklarının Korunması Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İnternet Yayınlarına İlişkin Hukuksal Çerçeve: 5651 sayılı Kanunun Genel Özellikleri ve Sorumluluk Rejimi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 5651 sayılı Kanun Çerçevesinde İçeriğin Yayından Çıkartılması Tedbiri ile Düzeltme ve Cevap Rejimi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Değerlendirme Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 01:40