Genel Bilgi
Kod | GZT212 |
Ad | İletişim Hukuku ve Fikri Haklar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı iletişim sektöründe çalışacak olan kişilerin kitle iletişim hukukunu bilmeleri ve basın meslek ahlak kurallarına uygun olarak çalışmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim, Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimi, Haberleşme özgürlüğünün içeriği, Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumlulukların neler olduğunu içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cankaya, Ö., & Yamaner, M. B. (2012). Kitle iletişim özgürlüğü. Beta. Çolak, N. İ. (2007). Kitle iletişim hukuku. Seçkin Yayıncılık. Avşar, Z., & Öngören, G. (2010). Bilişim hukuku. Istanbul, Turkey: Türkiye Bankalar Birliği.
Notlar
ŞAHİN, K. Kitle İletişim Hukukunda Editoryal Denetim Sorunu ve Harici Müdahale. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(3), 267-294. Koç, S., & Kaynak, S. (2009). Yeni Medya Olarak İnternet ve Hukuki Kişisel Güvenlik. Özbek, V. Ö. (2002). İnternet Kullanımında Ortaya Çıkabilecek Bazı Ceza Hukuku Sorunları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(1), 101-158.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim sürecini açıklar. |
ÖÇ02 | Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimini yorumlar. |
ÖÇ03 | Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Teknolojik gelişmeler karşısında iletişim hukuku çözümlerinin neler olduklarını açıklar. |
ÖÇ05 | Fikri hakların korunması rejimini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim Faaliyetleri, Kitle İletişim Faaliyetleri ve Hukuk | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kitle İletişim Hukukunun Uluslararası ve Anayasal ve Yasal Temelleri | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yazılı Basın Faaliyeti : Temel Kavramlar ve İşlevler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yazılı Basında Hukuki Sorumluluk ve Kişilik Hakkının Korunması | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Görsel/İşitsel Basın : Radyo Televizyon Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Radyo Televizyon Yayıncılığında Denetim: RTÜK ve Yaptırım Sistemi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yazılı Basında Ceza Sorumluluğu | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler 1 | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler 2 | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Elektronik Sözleşmeler, Elektronik İmza ve E-Ticaretin Vergilendirilmesi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İnternet Ortamında Telif Haklarının Korunması | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İnternet Yayınlarına İlişkin Hukuksal Çerçeve: 5651 sayılı Kanunun Genel Özellikleri ve Sorumluluk Rejimi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | 5651 sayılı Kanun Çerçevesinde İçeriğin Yayından Çıkartılması Tedbiri ile Düzeltme ve Cevap Rejimi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Değerlendirme | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |