GZS218 Türkiye'de Gazeteci Kimliği

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS218
Ad Türkiye'de Gazeteci Kimliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ders kapsamında katılımcıların, Türkiye'de basın yayın alanına yön veren önemli gazetecileri ve gazeteci aileleri tanıması, Osmanlı topraklarında ilk Türkçe gazetenin yayımlandığı dönemden günümüze gazetecilik mesleğinin başlıca dinamiklerini kavraması, basın-iktidar ilişkileri ve basının ekonomi politiği çerçevesinde gazeteci kimliğini tartışabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste Türkiye'de basının doğuşundan günümüze gazetecilik mesleği ve gazeteci kimliği önemli gazeteciler üzerinden siyasal, ekonomik ve sosyo-kültürel koşullar bağlamında ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Topuz, H. (2003). II.Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Barutçu, İ. (2012). Babıali Tanrıları Simavi Ailesi. İstanbul: Destek Yayınları, 2012. Uşaklıgil, E. (2011). Benim Cumhuriyetim. İstanbul: Everest Yayınları. Adaklı, G. (2000). Türkiye’de Medya Endüstrisi, Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi. Kejanlıoğlu, D. B. (2004). Türkiye’de Medyanın Dönüşümü. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları Tokgöz, A.İ. (2012). Matbuat Hatıralarım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Ebüzziya, T. (2019). Yeni Osmanlılar Tarihi. İstanbul: Kapı Yayınları. Yalman, A.E. (1970). Yakın Tarihte Gördüklerim Geçirdiklerim. İstanbul: Yenilik Basımevi Sertel, S.(1987). Roman Gibi. İstanbul: Belge Yayınları Koloğlu, O. (2006). Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. İstanbul: Pozitif Yayıncılık. Alemdar, K. (2001). İletişim ve Tarih. Konya: Ümit Yayıncılık.

Notlar

Hatıratlar ve dokümanlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı İmparatorluğu döneminde yayımlanan gazeteleri ve önemli gazetecileri sıralayabilir.
ÖÇ02 Cumhuriyetin ilanından günümüze basın yayın hayatına yön veren süreli yayınlar ve gazetecileri bilir.
ÖÇ03 Türkiye’de basın alanında iz bırakmış gazetecileri, gazeteci aileleri ve süreli yayınları sıralar.
ÖÇ04 Türkiye’de basın-iktidar ilişkilerinin gazetecilik mesleği ve gazeteci kimliği üzerindeki etkisini açıklar.
ÖÇ05 Türkiye’de basının medyaya dönüşüm sürecine etki eden unsurları kavrar.
ÖÇ06 Gazeteci ve gazetecilik kavramlarını; gazetecinin görev ve sorumlulukları ile gazetecinin hakları çerçevesinde açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gazetecilik mesleği ve gazetecilik kimliğinin tartışılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Osmanlı'da basının doğuşu ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Tanzimat dönemi önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 2. Abdülhamit Dönemi gazeteci kimliği, İTC döneminde basın hayatı ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Milli Mücadele ve Erken Cumhuriyet Dönemi Gazeteci Kimliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Çok Partili hayata geçişin gazetecilik mesleği açısından dinamikleri ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye'de gazeteci gazeteci aileler: Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Yunus Nadi ve Cumhuriyet gazetesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Karacan ve Simavi ailelerinin basına katkıları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 1980 sonrası basının medyaya evrilişi, tekelleşme ve holdingleşme sürecinde değişen gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Türkiye'de 1980 sonrası köşe yazarlığı olgusu ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Günümüzde medyanın mülkiyet yapısı ve basın-iktidar ilişkileri bağlamında gazeteci kimliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Dijital gazetecilik ve gazeteci kimliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.06.2024 10:53