Genel Bilgi
Kod | GZS218 |
Ad | Türkiye'de Gazeteci Kimliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında katılımcıların, Türkiye'de basın yayın alanına yön veren önemli gazetecileri ve gazeteci aileleri tanıması, Osmanlı topraklarında ilk Türkçe gazetenin yayımlandığı dönemden günümüze gazetecilik mesleğinin başlıca dinamiklerini kavraması, basın-iktidar ilişkileri ve basının ekonomi politiği çerçevesinde gazeteci kimliğini tartışabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste Türkiye'de basının doğuşundan günümüze gazetecilik mesleği ve gazeteci kimliği önemli gazeteciler üzerinden siyasal, ekonomik ve sosyo-kültürel koşullar bağlamında ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Topuz, H. (2003). II.Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Barutçu, İ. (2012). Babıali Tanrıları Simavi Ailesi. İstanbul: Destek Yayınları, 2012. Uşaklıgil, E. (2011). Benim Cumhuriyetim. İstanbul: Everest Yayınları. Adaklı, G. (2000). Türkiye’de Medya Endüstrisi, Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi. Kejanlıoğlu, D. B. (2004). Türkiye’de Medyanın Dönüşümü. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları Tokgöz, A.İ. (2012). Matbuat Hatıralarım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Ebüzziya, T. (2019). Yeni Osmanlılar Tarihi. İstanbul: Kapı Yayınları. Yalman, A.E. (1970). Yakın Tarihte Gördüklerim Geçirdiklerim. İstanbul: Yenilik Basımevi Sertel, S.(1987). Roman Gibi. İstanbul: Belge Yayınları Koloğlu, O. (2006). Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. İstanbul: Pozitif Yayıncılık. Alemdar, K. (2001). İletişim ve Tarih. Konya: Ümit Yayıncılık.
Notlar
Hatıratlar ve dokümanlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlı İmparatorluğu döneminde yayımlanan gazeteleri ve önemli gazetecileri sıralayabilir. |
ÖÇ02 | Cumhuriyetin ilanından günümüze basın yayın hayatına yön veren süreli yayınlar ve gazetecileri bilir. |
ÖÇ03 | Türkiye’de basın alanında iz bırakmış gazetecileri, gazeteci aileleri ve süreli yayınları sıralar. |
ÖÇ04 | Türkiye’de basın-iktidar ilişkilerinin gazetecilik mesleği ve gazeteci kimliği üzerindeki etkisini açıklar. |
ÖÇ05 | Türkiye’de basının medyaya dönüşüm sürecine etki eden unsurları kavrar. |
ÖÇ06 | Gazeteci ve gazetecilik kavramlarını; gazetecinin görev ve sorumlulukları ile gazetecinin hakları çerçevesinde açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gazetecilik mesleği ve gazetecilik kimliğinin tartışılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Osmanlı'da basının doğuşu ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Tanzimat dönemi önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | 2. Abdülhamit Dönemi gazeteci kimliği, İTC döneminde basın hayatı ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Milli Mücadele ve Erken Cumhuriyet Dönemi Gazeteci Kimliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çok Partili hayata geçişin gazetecilik mesleği açısından dinamikleri ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Türkiye'de gazeteci gazeteci aileler: | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yunus Nadi ve Cumhuriyet gazetesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Karacan ve Simavi ailelerinin basına katkıları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | 1980 sonrası basının medyaya evrilişi, tekelleşme ve holdingleşme sürecinde değişen gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Türkiye'de 1980 sonrası köşe yazarlığı olgusu ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Günümüzde medyanın mülkiyet yapısı ve basın-iktidar ilişkileri bağlamında gazeteci kimliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Dijital gazetecilik ve gazeteci kimliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |