Genel Bilgi
Kod | GZS319 |
Ad | Yapay Zeka Teknolojileri ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, medya sektöründeki yapay zekâ temelli dönüşümün güncel boyutları hakkında bilgi sahibi olunması, Yapay zekâ dolayımlı medya pratiklerinin, yapay zekâ platformlarının ve özelliklerinin bilinmesi, yapay zekâ ve medyaya ilişkin yöntemlere hakim olunması, yapay zekanın medya sektörüne yönelik yapısal etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yapay zekâ teknolojilerinin medya sektörüne yönelik etkilerinin, çıktılarının değerlendirilmesi, haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerinde ilgili gelişmelerin getirilerinin neler olduğu, söz konusu gelişmelerin neden olduğu olumlu ve olumsuz durumları öğrenmeyi kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Carroll, N. (2021). Augmented Intelligence: An Actor-Network Theory Perspective. İçinde F. Rowe, R. El Amrani, M. Limayem (Editör). European Conference on Information Systems (ECIS 2021) Conference Proceedings (s. 1-17). Marrakech: Morocco. Caswell, D. (2023). AI and Journalism: What’s Next? Reuters Institute, https://reutersinstitute. politics.ox.ac.uk/news/ai-and-journalism-whats-next, (E.T.: Erişim 19.09.2023). Chowdhary, K. R. (2020). Fundamentals of Artificial Intelligence. New Delhi: Springer. Deuze, M. & Witschge, T. (2018). Beyond Journalism: Theorizing the Transformation of Journalism. Journalism, 19(2), 165-181. Dörr, K. N. ve Hollnbuchner, K. (2017), Ethical Challenges of Algorithmic Journalism. Digital Journalism, 5(4), 404-419. Erdem, B. K. (2021). Yapay Zekânın Medya ve Yayıncılık Alanına Etkisi. TRT Akademi, 6(13), 896-903.
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medyada yapay zekâ temelli dönüşümün güncel boyutları hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ02 | Yapay zekâ dolayımlı medya pratiklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Yapay zekâ platformlarını ve özelliklerini sıralar. |
ÖÇ04 | Yapay zekâ ve medyaya ilişkin yöntemleri etkin bir şekilde kullanır. |
ÖÇ05 | Yapay zekanın medya sektörüne yönelik yapısal etkilerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gelenekselden dijitale medya sektörü I | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Gelenekselden dijitale medya sektörü II | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yapay zekanın ortaya çıkışı ve gelişimi | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yapay zekanın sektörel dağılımı ve etkileri I | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yapay zekanın sektörel dağılımı ve etkileri II | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Güncel yapay zeka tartışmaları I | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve Tartışma. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Güncel yapay zeka tartışmaları II | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yapay zeka ve etik I | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yapay zeka ve etik II | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yapay zeka okuryazarlığı I | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yapay zeka okuryazarlığı II | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yapay zeka haberciliği I | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yapay zeka haberciliği II | Okuma ve Tartışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |