GZS319 Yapay Zeka Teknolojileri ve Medya

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS319
Ad Yapay Zeka Teknolojileri ve Medya
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, medya sektöründeki yapay zekâ temelli dönüşümün güncel boyutları hakkında bilgi sahibi olunması, Yapay zekâ dolayımlı medya pratiklerinin, yapay zekâ platformlarının ve özelliklerinin bilinmesi, yapay zekâ ve medyaya ilişkin yöntemlere hakim olunması, yapay zekanın medya sektörüne yönelik yapısal etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yapay zekâ teknolojilerinin medya sektörüne yönelik etkilerinin, çıktılarının değerlendirilmesi, haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerinde ilgili gelişmelerin getirilerinin neler olduğu, söz konusu gelişmelerin neden olduğu olumlu ve olumsuz durumları öğrenmeyi kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Carroll, N. (2021). Augmented Intelligence: An Actor-Network Theory Perspective. İçinde F. Rowe, R. El Amrani, M. Limayem (Editör). European Conference on Information Systems (ECIS 2021) Conference Proceedings (s. 1-17). Marrakech: Morocco. Caswell, D. (2023). AI and Journalism: What’s Next? Reuters Institute, https://reutersinstitute. politics.ox.ac.uk/news/ai-and-journalism-whats-next, (E.T.: Erişim 19.09.2023). Chowdhary, K. R. (2020). Fundamentals of Artificial Intelligence. New Delhi: Springer. Deuze, M. & Witschge, T. (2018). Beyond Journalism: Theorizing the Transformation of Journalism. Journalism, 19(2), 165-181. Dörr, K. N. ve Hollnbuchner, K. (2017), Ethical Challenges of Algorithmic Journalism. Digital Journalism, 5(4), 404-419. Erdem, B. K. (2021). Yapay Zekânın Medya ve Yayıncılık Alanına Etkisi. TRT Akademi, 6(13), 896-903.

Notlar

Çevrimiçi kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medyada yapay zekâ temelli dönüşümün güncel boyutlarını tanımlar.
ÖÇ02 Yapay zekâ dolayımlı medya pratiklerini açıklar.
ÖÇ03 Yapay zekâ platformlarını ve özelliklerini sıralar.
ÖÇ04 Yapay zekâ ve medyaya ilişkin yöntemleri ayırt eder.
ÖÇ05 Yapay zekanın medya sektörüne yönelik yapısal etkilerini tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gelenekselden dijitale medya sektörü I Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Gelenekselden dijitale medya sektörü II Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Yapay zekanın ortaya çıkışı ve gelişimi Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Yapay zekanın sektörel dağılımı ve etkileri I Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yapay zekanın sektörel dağılımı ve etkileri II Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Güncel yapay zeka tartışmaları I Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma ve Tartışma. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Güncel yapay zeka tartışmaları II Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Yapay zeka ve etik I Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Yapay zeka ve etik II Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Yapay zeka okuryazarlığı I Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Yapay zeka okuryazarlığı II Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yapay zeka haberciliği I Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Yapay zeka haberciliği II Okuma ve Tartışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma ve Tartışma. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma ve Tartışma. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 11:21