GZS321 Söyleşi ve Röportaj Teknikleri

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS321
Ad Söyleşi ve Röportaj Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Haberin en önemli uygulama alanları arasında yer alan söyleşi ve röportajın tüm yönleriyle aktarılmasının amaçlandığı derste, her iki türün de tarihsel gelişiminin yanı sıra uygulamalı örneklerinin aktartılması hedeflenmektedir. Televizyondan internete, bütün haber mecralarına uygun söyleşi ve röportaj yazımı konusunda teorinin pratiğe dökülmesiyle, öğrencinin mesleğin gereği olan bu yazım alanında uygulama yapması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, söyleşi ve röportaja dair tüm kavram, yöntem ve uygulamaları kapsamaktadır. Farklı mecralara yönelik röportaj ve söyleşi hazırlama uygulamalarının gerçekleştirileceği derste, röportajın edebiyatla bağlantısı da aktarılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Girgin, A. (2007). Söyleşi mi Röportaj mı?, İstanbul: Der Yayınları. Aslan K (2005) Soru Nasıl Sorulur?, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul.

Notlar

Basında yer alan röportaj örnekleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Söyleşi ve röportaj arasındaki farklara dair bilgi edinir.
ÖÇ02 Farklı haber mecralarına uygun söyleşi ve röportaj hazırlar.
ÖÇ03 Röportaj yazımında giriş tekniklerine dair bilgi edinir ve öğrendiklerini uygular
ÖÇ04 Söyleşi ve röportajda sorulabilecek uygun soruları belirler
ÖÇ05 Röportajın edebiyatla olan bağlantısını kavrar ve öğrendiklerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, okuma listesi ve genel bilgilendirme Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Söyleşi ve röportaj arasındaki farklar Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Söyleşi ve röportaj türleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Söyleşi ve röportajın tarihsel gelişimi Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yaşar Kemal’in röportaj örnekleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Söyleşi ve röportajda giriş yazma teknikleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Soru sorma teknikleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dijital medyaya uygun röportaj hazırlama Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
10 Televizyonda söyleşi ve röportaj Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
11 Gazete ve Dergiye uygun Röportaj hazırlama Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
12 Güncel konularda Röportaj yazma çalışması Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Röportaj ödevi sunumları 1 Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Röportaj ödevi sunumları 2 Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Röportaj ödevi sunumları 3 Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.09.2024 10:57