GZT303 DİJİTAL MEDYA VE TOPLUM

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT303
Ad DİJİTAL MEDYA VE TOPLUM
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, çağdaş medya kültüründe sosyal değişimin ve savunuculuğun potansiyellerini ve olanaklarını incelemektedir. Bu incelemede Devlet kurumları, savunma grupları, ünlüler ve diğerleri gibi çeşitli grupların, sosyal değişimi teşvik etmek için medyayı, sosyal medyayı ve eğlence endüstrisini nasıl kullandıklarına odaklanmaktadır.

Dersin İçeriği

Medya ve eğlence kültüründe medya temsillerinin vaatlerini ve problematiğini değerlendirmek.Medya kültürü ve sosyal değişim konusunda eleştirel olmak.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi. Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis

Notlar

Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim. Çev. Elçin Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı. Binark, M., & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. Kalkedon. Depeli, G. (2015). Kadın Bloggerlar: Yeni Dil, Yeni Kadınlık, Yeni Tartışmalar. Folklor/Edebiyat, 21(83), 271-294.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital medya çalışmalarında anahtar kavram ve teorik tartışmaları öğrenmek.
ÖÇ02 Dijital medyanın kimliği, kültürü ve toplumu şekillendirmede ve yeniden şekillendirmedeki rolünü anlamak.
ÖÇ03 Dijital medyanın günlük uygulamalarını analiz etmek, eleştirmek ve değerlendirmek.
ÖÇ04 Dijital medya kuramlarını kullanarak çağdaş dijital kültür örneklerini analiz etmek ve tartışmak.
ÖÇ05 Dijital medyanın bireyler, topluluklar ve kurumlar üzerindeki hem olumlu hem de olumsuz etkilerini değerlendirmek.
ÖÇ06 Dijital teknolojinin sosyal uygulamaları nasıl etkilediğini ve insanların dijital teknolojiyi nasıl şekillendirdiğini açıklamak.
ÖÇ07 Dijital medya uygulamalarını ve kuramlarını anlamak için eleştirel yaklaşımları uygulamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Tanışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Anahtar kavramlar ve tartışmalar Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dijital Medyayı Anlamak: Sosyal Bilimler Teorisinin Rolü Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dijital toplum teorileri Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Dijital toplum teorileri 2 Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Postmodern, Ağ Toplumunun Yükselişi Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sosyal Üretim, Sosyal Tüketim Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çevrimiçi Emek Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Akran Üretimi ve Kitle İletişim Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kitle Kaynak Kullanımı ve Parça İşi Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dijital Vatandaşlık: İfade ve Düzenleme Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İnterneti kim kontrol ediyor Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ağ bireyciliği, Ağa Bağlı Bir Gençlik Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dijital Bellek ve Özel Benliğin Sonu Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.06.2024 12:21