Genel Bilgi
Kod | GZS311 |
Ad | TELEVİZYON HABERCİLİĞİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin televizyonda haber üretim sürecinin tüm aşamaları hakkında bilgi sahibi olmaları ve televizyon haberi yazabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders haber, haber değeri kriterleri ve televizyon haberinin yazımına ve kurgulanmasına yönelik tüm yöntem ve süreçleri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mustafa, Ş. (1999). Televizyon Haberciliği. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. Kars, N. (2010). Haberin tarihi, kuramları, söylemi ve radyo-televizyon haberciliği. İstanbul: Derin Yayınları. IŞIKLAR, H. C. (2014). Profesyonel TV haberciliği. Ankara: Nobel Yayınları.
Notlar
Şeker, M. (2007). Televizyon haberciliğinde küresel format ve haberciliğe etkileri. Selçuk İletişim, 4(4), 36-44. ALPASLAN, B. A. Televizyon Üzerine. Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 4(1), 206-210.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haber ve televizyon haberciliği ile ilişkili kavramlara dair bilgi edinir. |
ÖÇ02 | Televizyon haberlerindeki temel haber değeri kriterlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Bir olayla ilgili bilgiyi, görüntüyü ve metni, televizyon haberi olarak tasarlayabilir. |
ÖÇ04 | Ana ve ara haberlerin nasıl hazırlandığına dair bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Televizyonda haber üretim sürecindeki olası sorunları kendi ifadeleri ile belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oryantasyon ve Giriş | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Haber ve haber değeri kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Habere liberal ve eleştirel yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Televizyon için haber toplama teknikleri 1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Televizyon için haber toplama teknikleri 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Televizyonda haber dili | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Televizyon Haberine Özgü Kurallar ve TV Haberinin Temel Ögeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Televizyon Haberi Yazma Uygulamaları 1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Televizyon Haberi Yazma Uygulamaları 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Televizyon Haberi Yazma Uygulamaları 3 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Televizyon Haberi Yazma Uygulamaları 4 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Televizyon Haberi Ödev Sunumları 1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Televizyon Haberi Ödev Sunumları 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Televizyon Haberi Ödev Sunumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |