Genel Bilgi
Kod | GZS317 |
Ad | VERİ GAZETECİLİĞİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı veri gazeteciliği alanında kullanılan temel kavramları, veri toplama, analiz etme, görselleştirme ve veriye dayalı hikâye anlatımı tekniklerini kullanarak etkili ve doğru haber üretme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste veri gazeteciliğinin temel kavramları, veri kaynakları, veri temizleme ve analiz yöntemleri, istatistiksel teknikler, veri görselleştirme araçları ve veriye dayalı hikâye anlatımı stratejileri incelenecek; bu teknikler kullanılarak haber üretme süreçleri uygulamalı olarak ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Gray, J., Bounegru, L., & Chambers, L. (2012). The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News. O'Reilly Media. Bradshaw, P. (2019). Online Journalism Handbook: Skills to Survive and Thrive in the Digital Age. Routledge.
Notlar
Gazeteciliğin Geleceği:Veri Gazeteciliği-Pınar Dağ https://docs.google.com/document/d/1ueHNSvev8C5FRf9c-wwfoTrdbTLfrRPYakpphCOj2Ig/edit
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri gazeteciliğinin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Temel kavramları gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Veri toplama süreçlerinde kullanılan kaynakları ve yöntemleri sıralar. |
ÖÇ04 | Veri temizleme ve düzenleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ05 | Veri analizi için temel istatistiksel yöntemleri uygun veri setlerine uygular. |
ÖÇ06 | Veri görselleştirme araçlarıyla etkili grafikler ve tablolar hazırlar. |
ÖÇ07 | Veriye dayalı hikâye anlatımı stratejileri aracılığıyla haber metinleri oluşturur. |
ÖÇ08 | Veri gazeteciliği örneklerindeki etik sorunları tespit eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği ve kaynak tanıtımı | Ders bilgi paketini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Veri Gazeteciliği Kavramı ve Tarihsel Gelişimi | Veri gazeteciliği örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Veri Kaynakları ve Veri Toplama Yöntemleri | Açık veri kaynakları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Veri Temizleme ve Düzenleme Teknikleri | Veri temizleme örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Veri Analizi için Temel İstatistiksel Yöntemler | Temel istatistik kavramları hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Veri Görselleştirme Araçları ve Teknikleri | Veri görselleştirme örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Veri etiği tartışmaları | Veri etiğiyile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Vize öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Veriye Dayalı Hikâye Anlatımı | Veriye dayalı hikâye anlatımı örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
10 | Veri hikayelerinden senaryo oluşturma | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Haritalama ve Coğrafi Veri Analizi | Haritalama örnekleri araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yapay zeka ve makine öğrenmesinin veri gazeteciliğindeki rolü | Yapay zeka ve veri gazeteciliği hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Veri Gazeteciliği Proje konusu belirleme | Proje konusu belirleme ve veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Veri Gazeteciliği Projesi: Veri analizi ve görselleştirme | Veri analizi ve görselleştirme çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
15 | Veri Gazeteciliği Projesi Sunum Hazırlığı: proje sunum teknikleri | Sunum teknikleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |