Genel Bilgi
Kod | GZS317 |
Ad | VERİ GAZETECİLİĞİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Veri gazeteciliği tarihini, veri gazeteciliğiyle ilgili kavramları öğrenmesi, veri kaynaklarını, veri analiz araçlarını, veri kümesi oluşturmayı, veriyi görselleştirmeyi ve habere dönüştürmeyi bilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste veri gazeteciliği tarihsel örneklerinden başlanarak, günümüzde çevrimiçi ortamda yaygın olarak kullanılan araçlar üzerinden anlatılmakta, veri bulma, görselleştirme, analiz ve haber üretim aşamaları öğretilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders notları.
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri gazeteciliği tarihçesini öğrenir. |
ÖÇ02 | Veri gazeteciliğiyle ilgili kavramları öğrenir. |
ÖÇ03 | Veri analizinde kullanılacak çevrimiçi araçları bilir. |
ÖÇ04 | Veri kaynaklarının neler olduğu hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Veri kümeleri oluşturmayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Veri kümelerini görselleştirir. |
ÖÇ07 | Görselleştirilen verileri analiz eder. |
ÖÇ08 | Veri analizlerinden haber içeriği üretir. |
ÖÇ09 | Veri analizinde ekip çalışmasını deneyimler. |
ÖÇ10 | Bilgi Edinme Özgürlüğü Talebi ve Açık Veri ile ilişkisini anlar. |
ÖÇ11 | Dijital içeriği doğrulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veri gazeteciliğinin tarihçesi | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Veri nasıl bulunur, veri ile nasıl hikaye bulunur, veri temizleme, veri nasıl anlamlandırılır | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Veri Kazıma - Bir veri kaynağı olarak İnternet sitelerinden veri kazıma | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Veri görselleştirme araçlarına giriş (açık kaynak) veri görselleştirme: hangi konu/proje ile hangi grafik/araç uygun | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Temel istatistik ve excel'de çalışma pratikleri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Açık Veri ve Etik | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kaynaklar ve Teknikler | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Açık Verinin Makine Okunabilirliği | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Veri Araştırma Teknikleri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Proje Sunumları I | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Proje Sunumları II | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Proje Sunumları III | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |