Genel Bilgi
Kod | GZS313 |
Ad | POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ESENGÜL AYYILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Popüler kültür, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramlarının gündelik hayat içindeki yeri ve önemi konusunda bilinç edinilmesi, kuramsal bilginin artırılarak bu konuda farkındalık sağlanması. Popüler kültür ve medya ilişkilerinin toplumsal ve politik boyutlarının irdelenmesi
Dersin İçeriği
Popüler Kültür, Kitle Kültürü ve Kültür Endüstrisi kavramlarıve bu kavramların medya ile ilişkileri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, Meral Özbek, 2012/19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995/Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Erol Mutlu, Ütopya yay, 2005/Frankfurt Okulu´nun Eleştirel bir Uğrağı, Beybin Kejanlıoğlu, Bilim ve Sanat, 2005
Notlar
Modernite ve Bireysel Kimlik, Anthony Giddens, Say yay., 2010/Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim yay, 2013/Türkiye´de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Reşat Kasaba, Sibel Bozdoğan, Tarih Vakfı, 2010
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Popüler kültür ve kitle kültürü alanındaki temel kavramları kültür ve iletişim çalışmaları çerçevesinde açıklar. |
ÖÇ02 | Popüler kültür ve kitle kültürünün toplumsal ve politik boyutu ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Popüler kültür ve kitle kültürü alanındakiçalışmaları izleyerek bilgilerinigünceller. |
ÖÇ04 | Gündelik hayatta karşımıza çıkan kültürel ve iletişimsel sorunlara çözüm getirici düşünceler üretir. |
ÖÇ05 | Topluma ve dünyaya karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, kendi toplumu ve bütün toplumlar yararına kültürel projeler geliştirir. |
ÖÇ06 | Toplumsal ve politik sorunlar ile kültürel sorunlar arasındaki bağlantılar konusunda kavrayışını geliştirir. |
ÖÇ07 | İletişim kavramına kültürel ve kültürler-üstü (antropolojik) bir perspektifle yaklaşır. İletişim bilimleri ile kültürel çalışmaların beslendiği psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji ve kültürel antropoloji gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler |
ÖÇ08 | Kültürel etkinlikler düzenler ya da bu türden etkinliklere aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
ÖÇ09 | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, kültürler üstü/evrensel bir bakışla yorumlar. |
ÖÇ10 | Popüler kültürel olgularınmedyadakikullanımlarıve bunun etkilerikonusunda araştırma yapar, rapor hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kültür kavramı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kültürel Kavramlar veya kültüre ilişkin kavramsallaştırmalar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Popüler Kültür, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramları. | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Popüler kültürle ilgili kavramsallaştırmalar ve popüler kültüre ilişkin kuramsal yaklaşımlara giriş | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Popüler kültüre ilişkin Muhafazakar Yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kitle ve kitle toplumu ile ilgili yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Popüler kültüre ilişkin Marksist Yaklaşımlar 1- Klasik Marxist bakış açıları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Popüler kültüre ilişkin Marksist Yaklaşımlar 2-EleştirelTeori | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Popüler kültüre ilişkin Marksist Yaklaşımlar 3- Kültürel Çalışmalar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Popüler kültüre ilişkin liberal Yaklaşımlar 1- Klasik liberal yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Popüler kültüre ilişkin liberal Yaklaşımlar 2- Post-modern yaklaşımlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Popüler kültüre ilişkin liberal Yaklaşımlar 3- Radikal Demokratlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Popüler Kültür ve Medya ve iletişimle ilgili genel değerlendirme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |