GZS330 Dijital Çağda Haber Okuryazarlığı

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS330
Ad Dijital Çağda Haber Okuryazarlığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEVDA ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, katılımcıların dijital haber okuryazarlığı becerilerini geliştirmesini, haberin güvenilirliğini değerlendirmesini, doğrulama yöntemlerini kullanmasını ve gazetecilik etik ilkelerini uygulamasını amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, dijital haber okuryazarlığı, bilgi-yorum ayrımı, haberin güvenilirlik kriterleri, doğrulama yöntemleri, yanıltıcı haber türleri, manipülasyon teknikleri ve gazetecilik etik ilkeleri konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Erdoğan, E., Uyan-Semerci, P. Eyolcu-Kafalı, B. Ve Çaytaş, Ş. (2022). İnfodemi ve Bilgi Düzensizlikleri Kavramlar, Nedenler ve Çözümler. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.Çağlar, Ş. (Ed.) (2013). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları. Konya: Literatürk Academia

Notlar

Tok, İ. ve Ulusoy, H. (2023). Haber Okuryazarlığı Temel Kavramlar ve Güncel Tartışmalar. Literatürk.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital haber okuryazarlığının temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Haber ve yorum arasındaki farkı ayırt eder.
ÖÇ03 Haber kaynaklarının güvenilirliğini değerlendirir.
ÖÇ04 Yanıltıcı haber türlerini sınıflandırır.
ÖÇ05 Haber doğrulama süreçlerinde kullanılan yöntem ve araçları uygular.
ÖÇ06 Dijital ortamda dolaşıma giren haberlerin manipülasyon tekniklerini analiz eder.
ÖÇ07 Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak haber içeriklerini değerlendirir.
ÖÇ08 Gazetecilik etik ilkelerini haber içerikleriyle ilişkilendirir.
ÖÇ09 Farklı haber kaynaklarından gelen bilgileri karşılaştırır.
ÖÇ10 Dezenformasyona karşı stratejiler geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı Ders bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Haber okuryazarlığı temel kavramlar (haber okuryazarlığı, dijital haber, eleştirel düşünme) Haber okuryazarlığı ve dijital medya kavramlarına genel bakış Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Haber ve yorum ayrımı: Bilgi ile yorumu ayırt etme teknikleri Haber ve yorum örneklerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Haber kaynaklarının güvenilirlik kriterleri ve değerlendirme yöntemleri Güvenilir haber kaynakları ve değerlendirme kriterleri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
5 Yanıltıcı haber türleri: Sahte haber, dezenformasyon, yanlış bilgi Yanıltıcı haber türleri ile ilgili örneklerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Haber doğrulama yöntemleri ve araçları Doğrulama araçları ve yöntemleri hakkında okuma ve örnek uygulamalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
7 Manipülasyon teknikleri ve haberlerde algı yönetimi Manipülasyon teknikleri ve algı yönetimi ile ilgili örneklerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Vize öncesi konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştirel düşünme ve haber analizi Eleştirel düşünme teknikleri ve haber analizi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Gazetecilik etik ilkeleri ve haber içeriklerine uygulanması Gazetecilik etiği ile ilgili temel ilkelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Haberlerde dil ve görsellerin etkisi Haberlerde kullanılan dil ve görsellerle ilgili örneklerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Algı yönetimi ve etik sorunlar Haberlerde kullanılan dil ve görsellerle ilgili örneklerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
13 Farklı haber kaynaklarının karşılaştırılması ve çelişkilerin tespiti Farklı haber kaynaklarından örneklerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Dezenformasyon ve yanlış bilginin yayılma süreçleri Dezenformasyon örnekleri ve yayılma süreçleri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
15 Dezenformasyona karşı stratejiler ve dijital okuryazarlık becerileri Dezenformasyonla mücadele yöntemleri ve dijital okuryazarlık becerileri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenciler tarafından hazırlanan haber okuryazarlığı projelerinin sunumu Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenciler tarafından hazırlanan haber okuryazarlığı projelerinin sunumu Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 01:08