Genel Bilgi
Kod | GZS330 |
Ad | Dijital Çağda Haber Okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında katılımcıların dijital ortamda haber okuryazarlığı hakkında bilgi sahibi olması, dijital ortamda dolaşıma giren haberin güvenilirliğini denetlemesi, haberde bilgi-yorum ayrımını yapabilmesi, haber doğrulama yöntem ve araçlarını kullanması, haberde gazetecilik prensipleri ve etik ilkelerine uygunluğu sorgulamayı öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste haber okuryazarlığı, dijital ortamda üretilen ve dolaşıma sokulan habere eleştirel bir şekilde yaklaşarak haber doğrulama araç ve yöntemlerinin doğrulama sürecinde kullanılması kapsamında ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Erdoğan, E., Uyan-Semerci, P. Eyolcu-Kafalı, B. Ve Çaytaş, Ş. (2022). İnfodemi ve Bilgi Düzensizlikleri Kavramlar, Nedenler ve Çözümler. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.Çağlar, Ş. (Ed.) (2013). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları. Konya: Literatürk Academia
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dijital ortamda haber okuryazarlığı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Dijital ortamda dolaşıma giren haberin güvenilirliğini denetler. |
ÖÇ03 | Haberin bilgi ya da yoruma dayalı olduğunun ayrımına varır. |
ÖÇ04 | Eleştirel düşünme yetisini geliştiririr. |
ÖÇ05 | Türkiye ve dünyadaki haber doğrulama platformları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Haber doğrulama yöntemlerini bilir. |
ÖÇ07 | Haber doğrulama araçlarını etkin bir şekilde kullanır. |
ÖÇ08 | Haberde gazetecilik prensipleri ve etik ilkelerine uygunluğu sorgular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Haber Okuryazarlığını Anlamak | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Haber Okuryazarlığı Prensipleri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Haberin nasıl bir değişim geçirdiğini sorgulama | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İnternete ilişkin Türkiye’deki mevzuat | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İnfodemi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bilgi Düzensizliği ve Türleri: Mezenformasyon, Dezenformasyon ve Malenformasyon | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dijital çağda haber doğrulama | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dünyada ve Türkiye’deki Haber Doğrulama Platformları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Habere konu bilgiyi ayırt etme (gerçek, görüş ya da iddia) I | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Habere konu bilgiyi ayırt etme (gerçek, görüş ya da iddia) II | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Haber Doğrulama Örnek Uygulama I | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Haber Doğrulama Örnek Uygulama II | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Haber analiz: Örnek Uygulama | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |