GZT310 MEDYA EKONOMİSİ

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT310
Ad MEDYA EKONOMİSİ
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, medya ekonomisine ilişkin temel kavramların bilinmesi, medya ekonomisiyle ilişkili teori ve modeller hakkında bilgi sahibi olunması, medya sektöründeki üretim ve hizmet stratejilerinin kavranması, medya ürünlerinin ekonomik niteliğinin farkına varılması, küreselleşme sürecinin medya endüstrisine olan etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders medya ekonomisi ile ilgili temel kavramları ve kuramları içermektedir. Ayrıca Türkiye'de basından medyaya dönüşüm sürecinin dinamikleri medyanın ekonomi politiği ile bağlantılı biçimde ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları, 2021. Noam Chomsky, Medya Gerçeği, Everest Yayınları, 1993. Gülseren Adaklı, Türkiye'de Medya Endüstrisi, Ütopya Yayınları, 2003.

Notlar

Çevrimiçi Kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medya ekonomisine ilişkin temel kavramları sıralar.
ÖÇ02 Medya ekonomisiyle ilişkili teori ve modelleri açıklar.
ÖÇ03 Medyada üretim ve hizmet stratejilerini betimler.
ÖÇ04 Medya ürünlerinin ekonomik niteliğini karşılaştırır.
ÖÇ05 Küreselleşme sürecinin medya endüstrisine olan etkilerini eleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, dersle ilgili okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Medya ekonomisi ve kavramsal çerçeve Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Medya ekonomisi kuram ve modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Türkiye'de basının medyaya dönüşümü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türkiye'de medyanın mülkiyet ve sermaye yapısı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Medya sektöründe tekelleşme olgusu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Medya ürünlerinin ekonomik niteliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medya kuruluşlarında üretim stratejileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Medya kuruluşlarında hizmet stratejileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Medya ekonomisi, küreselleşme ve uluslararası medya. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Medya ekonomisi, küreselleşme ve uluslararası medya 2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dijital medya ve medya ekonomisi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Medyada ücret politikaları, işgücü ve çalışma koşulları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yerel medya ekonomisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 11:50