GZS326 DİJİTAL HABERCİLİK

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS326
Ad DİJİTAL HABERCİLİK
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, dijital habercilik ortamlarını ve imkanlarını tanıtarak, platform bazlı haber üretim ve dağıtım yolları hakkında bilgi edindirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, habercinin ham veriyi nasıl elde edeceğini, bu veriyi haber için nasıl işleyeceğini ve dijital içerik türlerinin hangileri için değerlendireceğinin yöntemlerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Okay, A. S. (2022). Gelenekselden Dijitale İçeriğin Üretimi ve Dönüşümü. Konya: Çizgi. Alankuş, S. (Ed.). (2003). Gazetecilik ve habercilik. İPS İletişim Vakfı. Neuman, W. R. (2018). Dijital fark: Gündelik hayatta dijitalleşme ve medya etkileri kuramı. İstanbul: The Kitap.

Notlar

Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229. Bulut, S. (2020). DİJİTAL ÇAĞDA MEDYA: MAKİNE ÖĞRENMESİ, ALGORİTMİK HABERCİLİK VE GAZETECİLİKTE İŞLEVSİZ İNSAN SORUNSALI. Selçuk İletişim, 13(1), 294-313. Aslan, A., Bayrakçı, S., & Küçükvardar, M. (2016). Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği. Marmara İletişim Dergisi, (26), 55-70. Özyal, B., & Tosun, G. E. (2017). Dijital gazeteciliğin gelişen bir formu olarak mobil gazetecilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 60-81.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri, enformasyon, bilgi ve bilgi toplumu kavramları hakkında bilgi edinir.
ÖÇ02 Dijital medya ortamları için uygun haber değeri kriterleri hakkında bilgi edinir.
ÖÇ03 Dijital platformlarda yayınlanabilecek bir haberin hangi özellikleri içermesi gerektiğini açıklar.
ÖÇ04 Bir olay veya durum hakkındaki gelkişmeleri içeren bir metni, görüntüyü veya medya içeriğini, haber olarak tasarlayabilir.
ÖÇ05 Sosyal medya haberciliği kavramını Facebook, Twitter ve YouTube gibi platformlar üzerinden, platform bazlı olarak açıklar.
ÖÇ06 Dijital medyada haber üretebilmek için sahip olunması gereken çoklu ortam becerilerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geleneksel ve dijital medya kavramları Okuma, İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yeni ve dijital medyanın gelişimi Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Dijital medyanın haber üretimindeki yeri ve önemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Dijital medyada haberin kuralları, özellikleri ve formatları Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Dijital medya içeriklerinin analizi Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Dijital medyada haber üretim pratikleri 1 Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Dijital medyada haber üretim pratikleri 2 Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Dijital medya haber üretimi ve analizi 1 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Dijital medya haber üretimi ve analizi 2 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Dijital medya haber üretimi ve analizi 3 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Dijital medya haber üretimi ve analizi 4 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Dijital medya haber üretimi ve analizi 5 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Dijital medya haber üretimi ve analizi 6 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Dijital medya haber üretimi ve analizi 7 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.06.2024 11:20