GZS326 DİJİTAL HABERCİLİK

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS326
Ad DİJİTAL HABERCİLİK
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, dijital habercilik ortamlarını ve imkanlarını tanıtarak, platform bazlı haber üretim ve dağıtım yolları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Örneğin SEO, Google Analytics, Google Trends araçlarının kullanımı ve bu araçların ihtiyaçlarına yanıt verebilecek kapasitede içerik üretebilme tekniklerinin öğrencilere edindirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, habercinin ham veriyi nasıl elde edeceğini, bu veriyi haber için nasıl işleyeceğini ve dijital içerik türlerinin hangileri için değerlendireceğinin yöntemlerini içermektedir. ayrıca dijital medya haberciliği için tüm medya kuruluşlarında zorunlu bir prtaik alan haline gelmiş olan arama motoru optimizasyonu ve buna bağlı olarak etik habercilik üretim yöntemleri de ders kapmasında işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Okay, A. S. (2022). Gelenekselden Dijitale İçeriğin Üretimi ve Dönüşümü. Konya: Çizgi. Alankuş, S. (Ed.). (2003). Gazetecilik ve habercilik. İPS İletişim Vakfı. Neuman, W. R. (2018). Dijital fark: Gündelik hayatta dijitalleşme ve medya etkileri kuramı. İstanbul: The Kitap. Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229. Bulut, S. (2020). DİJİTAL ÇAĞDA MEDYA: MAKİNE ÖĞRENMESİ, ALGORİTMİK HABERCİLİK VE GAZETECİLİKTE İŞLEVSİZ İNSAN SORUNSALI. Selçuk İletişim, 13(1), 294-313. Aslan, A., Bayrakçı, S., & Küçükvardar, M. (2016). Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği. Marmara İletişim Dergisi, (26), 55-70. Özyal, B., & Tosun, G. E. (2017). Dijital gazeteciliğin gelişen bir formu olarak mobil gazetecilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 60-81.

Notlar

Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri, enformasyon, bilgi ve bilgi toplumu kavramları açıklar.
ÖÇ02 Dijital medya ortamları için uygun haber değeri kriterlerini listeler.
ÖÇ03 Dijital platformlarda yayınlanabilecek bir haberin hangi özellikleri içermesi gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ04 Bir olay veya durum hakkındaki gelişmeleri içeren bir metni, görüntüyü veya medya içeriğini, haber olarak tasarlar.
ÖÇ05 Sosyal medya haberciliği kavramını Facebook, Twitter ve YouTube gibi platformlar üzerinden eleştirir.
ÖÇ06 Dijital medyada haber üretebilmek için sahip olunması gereken çoklu ortam becerilerini açıklar.
ÖÇ07 Arama motoru optimizasyonunun tanımını hatırlar.
ÖÇ08 Google Analytics üzerinden haber metinlerini analiz eder.
ÖÇ09 Google Trends üzerinden haber trendlerini takip eder.
ÖÇ10 Google Search Console üzerinden haber metinlerini analiz eder.
ÖÇ11 SEO kavramının önemini hatırlar.
ÖÇ12 SEO kriterlerine uygun bir haber metni tasarlar.
ÖÇ13 Habercilik temelli eğitimlere istekli şekilde katılır.
ÖÇ14 Dijital haber atölyeleri ve çalışmaları için oluşturulan ekiplere üye ve lider olabilir.
ÖÇ15 Yaşanan herhangi bir toplumsal gelişmeyi SEO haberi olarak dizayn eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geleneksel ve dijital medya kavramları/Giriş Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet medyasının tarihçesi Ders materyallerinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap
3 Haberin yapısı, özellikleri ve kuralları Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
4 Dijital medyada haber formatları, piramitleri ve dil Ders materyallerinin okunması ve örnek incelemenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
5 Haber türleri Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Haber konusunun seçimi ve planlama Örnek haber metinlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Haber çalışmaları sunumları Sunum için hazırlık. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Tüm ders materyallerinin okunması/genel tekrar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Dijital haber medyası için SEO Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Google Analytics Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Google Search Console araçları Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
12 Google Trends Ders materyallerinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Dijital medya için SEO pratikleri Örnek haber metinleri incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 SEO haberi tasarlama Örnek haber metinlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
15 SEO haberlerinin sunumları ve analizi Örnek haber incelenmesi ve yazım çalışması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerinin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerinin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 03:49