Genel Bilgi
Kod | GZS326 |
Ad | DİJİTAL HABERCİLİK |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, dijital habercilik ortamlarını ve imkanlarını tanıtarak, platform bazlı haber üretim ve dağıtım yolları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Örneğin SEO, Google Analytics, Google Trends araçlarının kullanımı ve bu araçların ihtiyaçlarına yanıt verebilecek kapasitede içerik üretebilme tekniklerinin öğrencilere edindirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, habercinin ham veriyi nasıl elde edeceğini, bu veriyi haber için nasıl işleyeceğini ve dijital içerik türlerinin hangileri için değerlendireceğinin yöntemlerini içermektedir. ayrıca dijital medya haberciliği için tüm medya kuruluşlarında zorunlu bir prtaik alan haline gelmiş olan arama motoru optimizasyonu ve buna bağlı olarak etik habercilik üretim yöntemleri de ders kapmasında işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Okay, A. S. (2022). Gelenekselden Dijitale İçeriğin Üretimi ve Dönüşümü. Konya: Çizgi. Alankuş, S. (Ed.). (2003). Gazetecilik ve habercilik. İPS İletişim Vakfı. Neuman, W. R. (2018). Dijital fark: Gündelik hayatta dijitalleşme ve medya etkileri kuramı. İstanbul: The Kitap. Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229. Bulut, S. (2020). DİJİTAL ÇAĞDA MEDYA: MAKİNE ÖĞRENMESİ, ALGORİTMİK HABERCİLİK VE GAZETECİLİKTE İŞLEVSİZ İNSAN SORUNSALI. Selçuk İletişim, 13(1), 294-313. Aslan, A., Bayrakçı, S., & Küçükvardar, M. (2016). Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği. Marmara İletişim Dergisi, (26), 55-70. Özyal, B., & Tosun, G. E. (2017). Dijital gazeteciliğin gelişen bir formu olarak mobil gazetecilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 60-81.
Notlar
Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri, enformasyon, bilgi ve bilgi toplumu kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Dijital medya ortamları için uygun haber değeri kriterlerini listeler. |
ÖÇ03 | Dijital platformlarda yayınlanabilecek bir haberin hangi özellikleri içermesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Bir olay veya durum hakkındaki gelişmeleri içeren bir metni, görüntüyü veya medya içeriğini, haber olarak tasarlar. |
ÖÇ05 | Sosyal medya haberciliği kavramını Facebook, Twitter ve YouTube gibi platformlar üzerinden eleştirir. |
ÖÇ06 | Dijital medyada haber üretebilmek için sahip olunması gereken çoklu ortam becerilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Arama motoru optimizasyonunun tanımını hatırlar. |
ÖÇ08 | Google Analytics üzerinden haber metinlerini analiz eder. |
ÖÇ09 | Google Trends üzerinden haber trendlerini takip eder. |
ÖÇ10 | Google Search Console üzerinden haber metinlerini analiz eder. |
ÖÇ11 | SEO kavramının önemini hatırlar. |
ÖÇ12 | SEO kriterlerine uygun bir haber metni tasarlar. |
ÖÇ13 | Habercilik temelli eğitimlere istekli şekilde katılır. |
ÖÇ14 | Dijital haber atölyeleri ve çalışmaları için oluşturulan ekiplere üye ve lider olabilir. |
ÖÇ15 | Yaşanan herhangi bir toplumsal gelişmeyi SEO haberi olarak dizayn eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel ve dijital medya kavramları/Giriş | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İnternet medyasının tarihçesi | Ders materyallerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
3 | Haberin yapısı, özellikleri ve kuralları | Ders materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Dijital medyada haber formatları, piramitleri ve dil | Ders materyallerinin okunması ve örnek incelemenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Haber türleri | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Haber konusunun seçimi ve planlama | Örnek haber metinlerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Haber çalışmaları sunumları | Sunum için hazırlık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Tüm ders materyallerinin okunması/genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Dijital haber medyası için SEO | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Google Analytics | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Google Search Console araçları | Ders materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
12 | Google Trends | Ders materyallerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Dijital medya için SEO pratikleri | Örnek haber metinleri incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | SEO haberi tasarlama | Örnek haber metinlerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
15 | SEO haberlerinin sunumları ve analizi | Örnek haber incelenmesi ve yazım çalışması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders materyallerinin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders materyallerinin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |