GZS324 Bilim İletişimi

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS324
Ad Bilim İletişimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR DURSUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. ONUR DURSUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, bilim iletişimi ve gazeteciliğine odaklanır. Bilim gazeteciliğinin, tarihsel gelişimi, mevcut durumu ve sorunları üzerinde durmayı amaçlayan ders, bilim ve toplum ilişkisini sorgulayarak bilimin topluma aktarılması, anlatılması üzerinde durur ve toplum ve bilim arasında köprü kurmanın kanallarını/yöntemlerini anlatmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, bilimin toplumsal işlevlerine ve özellikle de bilimin/bilginin kamusallaşmasına odaklanır. Bilgi üretim ve dağıtım sürecinde medyanın görevi üzerinde durur ve bilim iletişimi bağlamında bilim insanları, medya ve toplum arasındaki bağları sorgular.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Dursun, Ç., Dursun, O. (Ed.). (2021). Bilim İletişimi. Ankara: Siyasal Kitabevi. Bedur, U. (Ed.). (2020). Bilim İletişimi: Aktörler, Mecralar ve Sorunlar. Konya: Eğitim Yayınevi. Öztunç, M. (Ed.). (2022). Bilim İletişimi: Toplumsal Etkileşim ve Dijital Dönüşüm. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Notlar

Bilim İletişimi: Aktörler, Mecralar ve Sorunlar (Editör: Umur Bedir)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tarihi ve toplumsal işlevini anlar.
ÖÇ02 Bilim iletişimini ve işleyişini yorumlar.
ÖÇ03 Bilim, açık veri, bilimin medyada temsili, yurttaş bilimi, bilim etiği konularında fikir edinir.
ÖÇ04 Bilim ve medya ilişkisini kavrar.
ÖÇ05 Bilim haberlerinin üretim ve tüketim süreçlerini edinir.
ÖÇ06 Yeni ve dijital medya ortamlarında bilimin temsilini ve anlatım tekniklerini kavrar.
ÖÇ07 Bilim, toplum ve üniversite ilişkisini yorumlar.
ÖÇ08 Bilimin güncel sorunlarını ve kamunun bilimden beklentilerini yorumlar.
ÖÇ09 Bilim ve kamu arasındaki bağlantıların gelişmesine katkıda bulunur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilim Tarihi ve Felsefesi 1 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilim Tarihi ve Felsefesi 2 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilimin/Bilginin Toplumsal İşlevleri Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kavramsal Olarak Bilim İletişimi Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilim İletişimine Kuramsal Yaklaşımlar 1 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bilim İletişimine Kuramsal Yaklaşımlar Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bilim İletişimini Türsel Yaklaşım Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bilim İletişimi ve Bilim İnsanları Arasındaki Bağlantılar/İlişkiler Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bilim İletişimi ve Medya Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bilim Gazeteciliğinin Türkiye ve Dünyadaki Görevi ve İşleyişi Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilginin Medyada Sunumu ve İlgili Sorunlar Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bilim Gazeteciliği ve Yaklaşımlar Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Bilim Gazeteciliğinin Temel Sorunları Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.06.2024 11:41