GZS417 MEDYA VE GÖZETİM

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS417
Ad MEDYA VE GÖZETİM
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, gözetim kavramını ve pratiklerini iktidar ilişkileri bağlamında tarihsel bir perspektiften incelemeyi amaçlar. Gözetim kavramıyla ilişkili diğer kavramların, panoptikon, bioiktidar, biopolitika, denetim, takip, algoritmaların gözetimi, vb. ders kapsamında güncel medya içerikleri ve ülke örnekleri üzerinden tartışılması hedeflenir.

Dersin İçeriği

Derste öncelikle 18. yüzyılda geliştirilen ve günümüzde gözetim çalışmalarında sıklıkla referans alınan J. Bentham’ın panoptik mimari tasarım modeli incelenir. Ardından Bentham’ın panoptikonunu bütün topluma uyarlayan M. Foucault’nun iktidar ve gözetim incelemeleri ele alınır. Elektronik medya dönemindeki gözetim çalışmalarına da değinildikten sonra yeni medya döneminde algoritmaların gözetimi ve de özellikle sosyal medya platformlarındaki gözetim ve takip incelenir. Farklı ülke örnekleri (Çin) ve son dönem gözetim uygulamaları (Covid-19 pandemi dönemi) da ders kapsamında tartışılır. Son olarak, gözetime karşı mücadele pratiklerine değinilir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Bentham, J. (2016). “Panoptikon ya da Gözetim Evi” içinde Panoptikon (Ed. Z. Özarslan, B. Çoban. İstanbul: Su Yay. Binark, M. Ve Ünal, S. (2020). “Çin’de Çevrimiçi Yönetim ve Mobil Platformlar Üzerinden Kurulan Bioiktidar” içinde Bedenin Sosyolojisi Gündelik Hayatın Cisimleşme Deneyimleri Tıbbileştirme ve Dijital Gözetim. (Ed: G. Demez, M. Timurturkan ve C. Ertan) İstanbul: Bağlam Yay. Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü. İstanbul: Ayrıntı Yay. Kuş, O. (Der.) (2021). Algoritmaların Gölgesinde Toplum ve İletişim. Alternatif Bilişim Derneği Yayınları. Özsu, G. (2020). “Çin’e özgü Çevrimiçi Uzam: Büyük Çin Güvenlik Duvarının İçi ve Dışı” içinde Asya’da Popüler Kültür ve Medya (Der: M. Binark). Ankara: um:ag Yay.

Notlar

Huxley, Aldous. (2021). Cesur Yeni Dünya. İstanbul: İthaki Yay. Orwell, George. (2021). 1984. İstanbul: Can Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözetimle ilgili sosyal bilimlerde tartışılan temel kavramlara tanımlar.
ÖÇ02 Gözetimin toplumsal boyutunu tartışır.
ÖÇ03 Gözetimin tarihsel dönüşümünü değerlendirir.
ÖÇ04 Gözetim ve iktidar ilişkilerini analiz eder.
ÖÇ05 Yeni iletişim teknolojilerinin gözetim ve denetim boyutunu tartışır.
ÖÇ06 Yeni medya ortamlarındaki gözetime karşı mücadele pratiklerini betimler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı, ders izlencesinin sunumu Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 J. Bentham’ın Panoptikon Tasarımı I Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 J. Bentham’ın Panoptikon Tasarımı II Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Michael Foucault ve Biopolitika Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Michael Foucault ve Bioiktidar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Gözetim çalışmaları ve Türkiye’de dijital gözetim ve yönetişim kavramı I Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Gözetim çalışmaları ve Türkiye’de dijital gözetim ve yönetişim kavramı II Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medyada gözetim teması: gözetim ve geleceğin kontrolü Ders materyalini Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Medyada gözetim teması ve algoritmalarla gözetim I Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Medyada gözetim teması ve algoritmalarla gözetim II Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Pandemi ve gözetim Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Ülke örnekleri: Çin’de Bioiktidar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Gözetime karşı mücadele pratikleri Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Değerlendirme Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.07.2024 01:26