GZS417 MEDYA VE GÖZETİM

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS417
Ad MEDYA VE GÖZETİM
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, gözetim kavramını ve pratiklerini iktidar ilişkileri bağlamında tarihsel bir perspektiften incelemeyi amaçlar. Gözetim kavramıyla ilişkili diğer kavramların, panoptikon, bioiktidar, biopolitika, denetim, takip, algoritmaların gözetimi, vb. ders kapsamında güncel medya içerikleri ve ülke örnekleri üzerinden tartışılması hedeflenir.

Dersin İçeriği

Derste öncelikle 18. yüzyılda geliştirilen ve günümüzde gözetim çalışmalarında sıklıkla referans alınan J. Bentham’ın panoptik mimari tasarım modeli incelenir. Ardından Bentham’ın panoptikonunu bütün topluma uyarlayan M. Foucault’nun iktidar ve gözetim incelemeleri ele alınır. Elektronik medya dönemindeki gözetim çalışmalarına da değinildikten sonra yeni medya döneminde algoritmaların gözetimi ve de özellikle sosyal medya platformlarındaki gözetim ve takip incelenir. Farklı ülke örnekleri (Çin) ve son dönem gözetim uygulamaları (Covid-19 pandemi dönemi) da ders kapsamında tartışılır. Son olarak, gözetime karşı mücadele pratiklerine değinilir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Bentham, J. (2016). “Panoptikon ya da Gözetim Evi” içinde Panoptikon (Ed. Z. Özarslan, B. Çoban. İstanbul: Su Yay. Binark, M. Ve Ünal, S. (2020). “Çin’de Çevrimiçi Yönetim ve Mobil Platformlar Üzerinden Kurulan Bioiktidar” içinde Bedenin Sosyolojisi Gündelik Hayatın Cisimleşme Deneyimleri Tıbbileştirme ve Dijital Gözetim. (Ed: G. Demez, M. Timurturkan ve C. Ertan) İstanbul: Bağlam Yay. Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü. İstanbul: Ayrıntı Yay. Kuş, O. (Der.) (2021). Algoritmaların Gölgesinde Toplum ve İletişim. Alternatif Bilişim Derneği Yayınları. Özsu, G. (2020). “Çin’e özgü Çevrimiçi Uzam: Büyük Çin Güvenlik Duvarının İçi ve Dışı” içinde Asya’da Popüler Kültür ve Medya (Der: M. Binark). Ankara: um:ag Yay.

Notlar

Huxley, Aldous. (2021). Cesur Yeni Dünya. İstanbul: İthaki Yay. Orwell, George. (2021). 1984. İstanbul: Can Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözetimle ilgili sosyal bilimlerde tartışılan temel kavramlara tanımlar.
ÖÇ02 Gözetimin toplumsal boyutunu tartışır.
ÖÇ03 Gözetimin tarihsel dönüşümünü değerlendirir.
ÖÇ04 Gözetim ve iktidar ilişkilerini analiz eder.
ÖÇ05 Yeni iletişim teknolojilerinin gözetim ve denetim boyutunu tartışır.
ÖÇ06 Yeni medya ortamlarındaki gözetime karşı mücadele pratiklerini betimler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı, ders izlencesinin sunumu Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 J. Bentham’ın Panoptikon Tasarımı I Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 J. Bentham’ın Panoptikon Tasarımı II Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Michael Foucault ve Biopolitika Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Michael Foucault ve Bioiktidar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Gözetim çalışmaları ve Türkiye’de dijital gözetim ve yönetişim kavramı I Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Gözetim çalışmaları ve Türkiye’de dijital gözetim ve yönetişim kavramı II Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medyada gözetim teması: gözetim ve geleceğin kontrolü Ders materyalini Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Medyada gözetim teması ve algoritmalarla gözetim I Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Medyada gözetim teması ve algoritmalarla gözetim II Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Pandemi ve gözetim Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Ülke örnekleri: Çin’de Bioiktidar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Gözetime karşı mücadele pratikleri Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Değerlendirme Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.07.2024 01:26