Genel Bilgi
Kod | GZS423 |
Ad | YURTTAŞ HABERCİLİĞİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yeni ve alternatif iletişim teknolojilerinin neler olduğunu öğrenerek, bu ortamlara ve yurttaşların genel yararına uygun haberler üretme becerisi edinmektir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında yurttaş gazeteciliğinin ne olduğu, yurttaş gazeteciliğinin kuramsal kökenleri, tarihi, geleneksel gazetecilikle farkı, yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle ilintisi günümüzdeki örnekleriyle öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Allan, S., & Thorsen, E. (2009). Yurttaş gazetecilik: küresel perspektifler. İS Temizalp, Çev.). İstanbul: Epsilon. Alankuş, S. (2009). Yeni habercilik arayışları: hak odaklı habercilik, yurttaş gazeteciliği, barış gazeteciliği. S. Alankuş içinde, Gazeteciliğe Başlarken. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
Notlar
Arık, E. (2013). Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (36). Onar Çambay, S. (2015). BİLGİ ÇAĞINDA SOSYAL SORUMLULUK ODAKLI GAZETECİLİK: YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ. Journal of International Social Research, 8(38). Alankuş, S. (2013). Başka’bir habercilik ihtiyacı ve hak odaklı habercilik. Medya ve nefret söylemi. İçinde, 219-250.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yurttaş gazeteciliğinin kavramsal ve kuramsal temellerine yönelik bilgi edinir. |
ÖÇ02 | Tarihsel süreçte yurttaş gazeteciliğinin ortaya çıkış nedenlerini ve bu gazetecilik türüne olan ihtiyaca dair bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen yurttaş gazeteciliği örneklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Alternatif medya ve yurttaş gazeteciliği ilişkisini irdeler. |
ÖÇ05 | Yurttaşlar yararına neden haber yapılması gerektiğini ve bu gazetecilik türü ile etik ilişkisini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yurttaş gazeteci ve yurttaş gazeteciliği | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yurttaş haberciliği ile geleneksel habercilik arasındaki farklar | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yurttaş haberciliğinin tarihi kökenleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Azınlıklar, Kamusal alan ve Yurttaş Gazeteciliği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Medyanın ekonomi politiği ve Yurttaş Gazeteciliği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Alternatif medya | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yeni medya platformları ve habercilik | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sosyal Ağlar ve Yurttaş Haberciliği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yurttaş Gazeteciliği ve Etik | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 1 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 2 | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
14 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 3 | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
15 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 4 | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |