Genel Bilgi
Kod | GZT405 |
Ad | MEZUNİYET PROJESİ I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. ONUR DURSUN (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. Serkan BULUT (F Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilerin dönem sonunda özel haber, röportaj ya da gezi yazısı olmak üzere 5 adet gazete yazı türü üretmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği, gazete yazı türlerinin üretim süreçlerine ilişkin kuramsal bilgilerin yanı sıra öğrencilerin ders kapsamında bireysel olarak; özel haber, röportaj ya da gezi yazısı türünde toplam 5 adet gazete içeriği üretmesini sağlayacak yönlendirmeler ve eleştirel değerlendirmelerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Aslan, K. (2004).Haber Nasıl Okunur?. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi. M.Ayşe İnal, Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, 1996.Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz, Ankara: İmge Kitabevi, 2000. Alemdar, K. ve Uzun, R. (2019). Herkes için Gazetecilik. Ankara:Siyasal Kitabevi. Anonim (2018). Muhabir, Habercinin Temel Kitabı. Anonim, Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları
Notlar
Gazete ve dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haber değeri taşıyan konuları sıralar |
ÖÇ02 | Özel haber üretim süreçlerini kavrar |
ÖÇ03 | Söyleşi ve röportaj tekniklerini kavrar |
ÖÇ04 | Haber kaynakları ile iletişim kurar |
ÖÇ05 | Özel haber, röportaj ve gezi yazısı üretim süreçlerini deneyimler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Kurallar, Kaynaklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mezuniyet projesinin kapsamı hakkında bilgilendirme | Proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Katılımcıların gruplandırılması | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Özel haber üretim teknikleri | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Röportaj kavramı, röportajın özellikleri ve röportaj teknikleri | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Gezi yazısı üretim teknikleri ve başarılı örneklerin incelenmesi | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Proje önerilerinin alınması | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Proje | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Proje önerilerinin değerlendirilmesi | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Proje taslaklarının incelenmesi ve öğrencilerle görüşme 1 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Proje taslaklarının incelenmesi ve öğrencilerle görüşme 2 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Proje taslaklarının incelenmesi ve öğrencilerle görüşme 3 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Proje taslaklarının incelenmesi ve öğrencilerle görüşme 4 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Proje taslaklarının incelenmesi ve öğrencilerle görüşme 5 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Projelerin sunumu ve değerlendirme | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,12 | ||
AKTS | 7 AKTS |