Genel Bilgi
Kod | BKP347 |
Ad | Bitki Patolojisi ve Bitki Fizyolojisi İlişkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki yapısı ve bitkideki metabolik olaylar ile biyotik ve abiyotik stres çeşitlerinin etkisi irdelenmektedir. Stres Fizyolojisi, Fotosentezin Oluşumu, Fotosentezde Cereyan Eden Asal Tepkimeler ve Fotosentezi Etkileyen Etmenler, Abiyotik ve biyotik stres koşulları, Solunum ve Solunuma Etki Yapan Abiyotik ve biyotik stres altında Bitkilerde Büyüme Şekilleri, Bitki Dokularında Büyüme Hareketleri ve Abiyotik ve Biyotik stres Bitki Hormonları ve İşlevleri Stres Fizyolojisinin genotip ve fenotipe etkilerinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Temel bitki fizyolojisi konusunda bilgi kazandırmak, kazanılacak olan bu bilgiler özellikle bitki hastalıkları, bitki besleme, gübreleme, bitki su ilişkileri konularının temelini oluşturur. Abiyotik ve biyotik stres türlerini öğrenir. Bitkilerde fizyoloji-hücre, enzimler, su ve besin maddesi, fotosentez ve solunum olayları sonucunda fizyolojik, morfolojik, biyo-kimyasal ve görsel değişimler ve bunların teşhisi ve giderme yollarından ibarettir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kacar, B. ve katkat, V. ve Öztürk,Ş. Bitki Fizyolojisi, Nobel akademik Yayıncılık
Notlar
internet açık erişim ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizyoloji biliminin önemini kavrar |
ÖÇ02 | Fizyolojiyi, bitki yetiştiriciliği ve bitki koruma üçgenine bakış açısını kavrar |
ÖÇ03 | Bitkilerin beslenme, gelişim ve üremesi fizyolojisi arasındaki bağıntıyı anlar. |
ÖÇ04 | Bitkide fizyolojik su ve iyon alımı mekanizmalarıyla patojenik ilişkiyi kavrar |
ÖÇ05 | Cansız ve canlı çevre faktörlerinin bitkinin hayatsal faaliyetlerindeki yerini ve önemini kavrar. |
ÖÇ06 | Patojen kökenli etkilerin fizyolojideki aksayışlara etki ve önemini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders haftalık akış çizelgesinin aktraılması, sınav işleyiş ve değerlendirme konusunda bilgi aktarımı. Suyun yapısı ve özellikleri, su taşıma süreçleri difüzyon, ozmos, turgor, iyon alımı, iyon birikimi, iyon antagonizması, ekso ozmos | aktarılan ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitkilerde su dengesi, Mineral beslenme, temel besinler ve eksiklikleri, bitki bileşenleri | aktarılan ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Çözünmüş maddelerin taşınması pasif ve aktif taşınma, zar taşıma proteinleri | Aktarılan ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Köklerle su absorbsiyonu ve trake ve trakeidlerle suyun taşınması. Transpirasyon(terleme), stoma tipleri, gutasyon, eksüdasyon | Aktarılan ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Fotosentez, ışığın özellikleri, Fotosentez pigmentleri, klorofil biyosentezi ve ışık reaksiyonları, ışık absorbe eden anten pigmentlerin yapısı. otosentez aygıtlarının yapısı, elektron ve proton taşıma mekanizmaları. | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fotosentezin karbon reaksiyonları, Fotorespirasyon karbon oksidasyon döngüsü(ışık solunumu). C3, C4, CAM tipi bitkilerin fotosentez yönünden karşılaştırılması, nişasta ve şekerin sentezlenmesi, fotosentez üzerine etki eden faktörler. Solunum ve Yağ metabolizması, Glikoz, Trikarboksilik asit döngüsü. Elektron taşınması ve ATP sentezi, Solunuma etki eden faktörler | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fotosentezin fizyolojik ve ekolojik önemi; ışık ve aşırı sıcaklığa karşı bitkilerin geliştirdikleri koruma mekanizmaları. Fotosentezin fizyolojik ve ekolojik önemi | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | anlatılan içeriğe bağlı kalınarak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara sınav sorularının irdelenmesi. Bitkilerde morfogenezin kontrolü, Termoperiodizm, fotoperiodizm, etiole olma, Vernalizasyon ve çiçeklenme yeteneğinin kazanılması, vernalizasyon özellikleri. Bitkilerde savunma mekanizmaları; Mekanik ve kimyasal savunma, azotlu bileşikler,terpenler, fenolik bileşikler allelopatik maddeler. | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Stres fizyolojisi ve stres tiplerinin bitkilerdeki etkileri. allelopatik maddeler | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Fotosentez Üzerine Patojenlerin Etkisi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Su ve Besin Maddelerinin Taşınması Üzerine Patojenlerin Etkisi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Transpirasyon Üzerine Patojenlerin Etkisi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitki Solunumu Üzerine Patojenlerin Etkisi. Hücre Membranlarının Geçirgenliği Üzerine Patojenlerin Etkisi. | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Transkripsiyon ve Translasyon Üzerine Patojenlerin Etkisi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan içeriğe bağlı kalınarak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan içeriğe bağlı kalınarak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |