Genel Bilgi
Kod | GZS418 |
Ad | YENİ NESİL GAZETECİLİK UYGULAMALARI |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında katılımcıların veri bilimi hakkında bilgi sahibi olması, uygulama alanlarını öğrenmesi, ileri düzey veri analiz tekniklerini öğrenmesi, Tableau veri analiz programını kullanması ve büyük veriden haber hikayesi oluşturması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste ileri düzey veri analizi aşamaları veri bilimi kavramsal çerçevesi kapsamında ve Tableau veri görselleştirme programı aracılığıyla ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Sütçü, C. ve Aytekin, Ç. (2019). Veri Bilimi. İstanbul: Paloma. Tableau ders içerikleri
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri bilimi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Veri biliminin uygulama alanlarını öğrenir. |
ÖÇ03 | İleri düzey veri analiz tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Tableau veri analiz programını kullanır. |
ÖÇ05 | Veri analiz tekniklerini gazeteciliğin güncel ihtiyaçlarıyla bağdaştırır. |
ÖÇ06 | Büyük veri kümelerini anlamlı hale getirir. |
ÖÇ07 | Büyük veri kümelerinden görseller oluşturur. |
ÖÇ08 | Veri görsellerini haber hikayesine dönüştürür. |
ÖÇ09 | Gazetecilikteki teknolojik gelişmelere hakim olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veri Bilimine Giriş | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Veri Bilimi nedir? | Anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Veri biliminin uygulandığı alanlardan örnekler. | Anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Gazetecilik ve veri bilimi | Anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Büyük veri | Anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Makine öğrenmesi | Anlatım ve tarışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Derin öğrenme | Anlatım ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gazeteciler için pratik veri bilimi I | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Gazeteciler için pratik veri bilimi II | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gazeteciler için pratik veri bilimi III | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Gazeteciler için pratik veri bilimi IV | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Gazeteciler için pratik veri bilimi V | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Örnek proje uygulama I | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Örnek proje uygulama II | Anlatım ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulamam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |