Genel Bilgi
Kod | GZS418 |
Ad | YENİ NESİL GAZETECİLİK UYGULAMALARI |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilerin yeni nesil gazetecilikte veri biliminin temel kavramlarını öğrenmelerini, veri analiz tekniklerini ve araçlarını kullanmalarını, büyük veriyi haber hikayelerine dönüştürmelerini amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu derste, veri toplama ve temizleme, veri analizi teknikleri, istatistiksel analiz, veri görselleştirme, Tableau ile ileri düzey veri analizi, büyük veri ve gazetecilik, veri tabanlı hikâye anlatımı, açık veri kaynakları, etik veri kullanımı ve veri haberciliği uygulamaları konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Sütçü, C. ve Aytekin, Ç. (2019). Veri Bilimi. İstanbul: Paloma. Floyd, M. (2017). Tableau: Creating Interactive Data Visualizations Tableau ders içerikleri
Notlar
Blokdyk, G. (2021). Tableau A Complete Guide. 5STARCooks
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri biliminin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Veri biliminin gazetecilik alanındaki uygulamalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Veri gazeteciliğinde kullanılan ileri düzey veri analiz tekniklerini uygular. |
ÖÇ04 | Tableau programıyla veri görselleştirme işlemlerini gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Büyük veri kaynaklarından edindiği veriyi analize hazır hale getirir. |
ÖÇ06 | Veri analizi sonuçlarını haber hikayelerine dönüştürür. |
ÖÇ07 | Büyük veri kümelerinden görseller oluşturur. |
ÖÇ08 | Veri görselleştirme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgileri anlaşılır hale getirir. |
ÖÇ09 | Veri analizi sürecinde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Veri gazeteciliğine giriş: Tanımlar, kapsam ve önemi | Veri gazeteciliği ile ilgili temel makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Veri biliminin gazetecilikteki rolü ve temel kavramlar | Veri bilimi ve gazetecilik üzerine okumalar yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Veri kaynakları ve veri toplama yöntemleri: Açık veri kaynakları, kamu verileri, veri setleri | Açık veri platformlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Veri temizleme ve düzenleme: Eksik/hatalı veriler, veri formatları ve dönüşümleri | Veri temizleme süreçleri hakkında kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Veri analizi teknikleri: Temel istatistiksel analiz yöntemleri | Temel istatistik kavramları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Veri görselleştirmeye giriş: Grafik türleri, veri görselleştirme ilkeleri | Veri görselleştirme örneklerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Vize öncesi tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tableau’ya giriş: Arayüz, temel fonksiyonlar ve veri bağlantıları | Tableau kurulumu ve temel eğitim videolarının izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Tableau ile veri temizleme ve dönüşüm işlemleri | Önceki derslerde öğrenilen veri temizleme yöntemlerinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tableau ile veri analizi ve hesaplamalar: Veri filtreleme, hesaplanan alanlar ve gruplamalar | Veri analizinde kullanılan metrikler hakkında ön okuma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Tableau ile ileri düzey veri görselleştirme teknikleri | Tableau’da veri görselleştirme tekniklerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Büyük veri ve gazetecilik: Veri kaynakları, analiz yöntemleri ve haber üretimi | Büyük veri üzerine okuma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Veri odaklı haber hikayesi oluşturma süreci | Veri odaklı haber örneklerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Veri gazeteciliği projelerinin planlanması ve yönetimi | Veri gazeteciliği projeleri hakkında örnekler incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrencilerin final proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrencilerin final proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |