Genel Bilgi
Kod | BKP413 |
Ad | Depolanmış Ürün Zararlıları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EKREM ATAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EKREM ATAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Depo, ev, ambar, silo ve gıda üretimi yapan yerlerde zararlı böcek, akar ve kemirgenleri tanıtmak, zarar şekilleri, biyolojileri ve ekolojileri ve mücadeleleri konularında bilgiler sunmak ve ayrıca depolanmış ürün zararlılarıyla mücadelenin genel prensipleri hakkında bilgileri sunmak
Dersin İçeriği
Ders kapsamı içerisinde depoların çeşit ve özellikleri, depolanan ürünlerin çeşit ve özellikleri, depolanmış ürünlerde ürün kayıplarının genel nedenleri anlatılacaktır. Depolanmış ürün zararlılarının sistematikteki yerleri, yayılışları, konukçuları, zarar şekilleri, ekonomik önemleri, biyolojik ve ekolojik özellikleri öğretilecektir. Depolanmış ürünlerde zararlı değişik takım ve familyalardan böcek, akar ve kemirgen türleri tanıtılarak zararları, biyolojileri ve ekolojileri ve mücadeleleri hakkında bilgiler verilecektir. Ayrıca depolanmış ürün zararlılarıyla savaşın genel prensipleri öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji
Kaynaklar
Özgür, AF 1994. Depolanmış ürün Zararlıları Ders notu 120 s. Rees, D. 200d. Insects of Stored Products. Manson Publishing, 181 pp.
Notlar
Power Point Sunuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Depolanmış ürünlerin önemini kavrar, öğrenir |
ÖÇ02 | Depolanmış ürün zararlılarının genel karakterlerini öğenir |
ÖÇ03 | Depolanmış ürünlerde zararlı böcek ve akar ve kemirgenleri türlerinin tanıtılarak; zararları biyo-ekolojileri ve mücadeleleri hakkında bilgileri edenir. |
ÖÇ04 | Ders kapsamı ile ilgili olarak farklı kaynaklardan bilgiye ulaşabilme, sorunları analiz ederek, çözüm becerilerini elde edebilme yeteneğinin kazanır |
ÖÇ05 | Depolanmış ürün zararlılarıyla fumigasyon dahil mücadele yapama becerisi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Depolanmış Ürünlerde Zararlıların Önemleri | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Depolanmış Ürün Zararlılarının Genel Karakterleri | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Depolanmış Ürün Zararlılarının Genel Karakterleri (devam) | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı Sitophilus granarius (buğday biti), Sitophilus oryzae (Pirinç biti), Sitophilus zemays (Mısır biti), Trogoderma granarium (Khabpr böceği) | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı Dermestes lardarius (Deri böceği), Attagenus piceus (Yün böceği), Attagenus pellio (Kürk böceği), Rhizopertha dominica (Ekin kamburbiti) | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı Tenebrio molior (sarı unkurdu), Tenebrio obscurus (Esmer unkurdu), Tribolium confusum (Kırma biti), Tribolium castaneum (Un biti9, Gnathocerus cornutus (Boynuzlu un böceği) | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı Latheticus cornutus (uzub başlu unbiti), Tenebroides mauritanicus (Ekin kara böceği), Lassioderma serricorne (Tatlı kurt), Stegobium paniceum (Bakkal böceği), Oryzaephilus surinamensis (Testereli böcek), Oryzaephilus mercator | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Dersle ilgili olarak verilen tüm kaynaklardan yararlanılarak sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı Cryptolestes ferruginneus (Küçük kırma biti), Ptinus fur , Ptinus tectus (Örümcek böcek), Niptus hololeucus (altın örümcek böcek), Araecerus fasciculatus Oryzaephilus mercator | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı Bruchus spp. (Baklagil tohum böcekleri), Collsobruchus maculatus (börülce tohum böceği), Collosobruchus chinensis (Çin tohum böceği), Aconthocelides obtectus (Fasulye tohum böceği) | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Lepidoptera takımı Anagasta kuhniella (Değirmen güvesi), Ephestia elutella (Tütün güvesi), Ephestia cautella (Kuru incir kurdu), Plodia interpunctella (Kuru meyve güvesi), | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Lepidoptera takımı Corycyra cephalonica (pirinç güvesi), Pyralis farinalis (un güvesi), Paralispa gularis (İç fındık güvesi), Ephestia figuliella | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Lepidoptera ve Hymenoptera takımı Nemapagon granellus (ekin ambar güvesi), Sitotraga cerealella (Arpa güvesi), Scrobipalpa operculella (Patates güvesi), Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Akarlar, Fare ve Sıçanlar | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Depolanmış Ürün Zararlılarıyla Savaşın Genel Esasları: Yasal savaş, kültürel savaş, Fiziksel savaş yöntemleri | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Depolanmış Ürün Zararlılarıyla Savaşın Genel Esasları: Kimyasal savaş, Biyoteknik savaş, Biyolojik savaş ve Entegre savaş yöntemleri | Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların kaynak ders kitaplarından ve verilen dersin sunum ve çıktılarından sınava hazırlanmalarının sağlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların kaynak ders kitaplarından ve verilen dersin sunum ve çıktılarından sınava hazırlanmalarının sağlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |