Genel Bilgi
Kod | ZMS463 |
Ad | Tarım ve Çevre Kirliliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM HALİL ELEKCİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ece Börteçine KASAPOĞLU ULUDAMAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarım-çevre etkileşimi, tarımsal üretim ve çevre kirliliği, kirlilik tipleri, tarımsal üretim faaliyetleri sonucu, su kirliliği, pestisit, hormon kirliliği ve zararı, gübre kirliliği ve zararı, tarımsal faaliyetlerde kullanılan plastik kirliliği, bitki artıklarının yakılması (anız), GDO ve çevreye etkisi, yoğun toprak işleme, erozyonun çevresel etkileri, tarımsal kirleticilerin su kaynaklarına etkileri, tarımsal kirleticilere alternative çevre dostu tarım teknikleri, çevre sorunlarında genel çözüm yolları anlatılacak.
Dersin İçeriği
Tarımın ve tarımda kullanılan kaynakların çevreyle olan ilişkisi ile bunların çevreye zararları konusu öğretilecek. Bu konularda çözüm yönünde fikir yürütebilmelerini ve karar verebilmeleri sağlanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim üyesinin derlediği ders notu ve sunular.
Notlar
Tarım ve çevre kirliliği açık erişim kaynakları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarımsal üretim-çevre sorunları ilişkileri |
ÖÇ02 | Çevre sorunu yaratan başlıca kirlilik kaynakları |
ÖÇ03 | Tarımda kullanılan pestisitler |
ÖÇ04 | Pestisitlerin çevreye dağılımı, çevrede yaratabileceği sorunlar ve riskleri |
ÖÇ05 | Pestisitlerin ülkemizde ve dünyadaki tarım alanlarında ve insan sağlığında meydana getirdiği zararlar |
ÖÇ06 | Pestisit kirliliğinin önlenmesi |
ÖÇ07 | Genetiği değiştirilmiş organizmaların tarımda kullanımı ve çevresel riskleri |
ÖÇ08 | Hava Kirliliği, gübreler ve çevre kirliliği (azot, fosfor vb. gübre kirliliği) ve tarım |
ÖÇ09 | Bitki artıklarının yakılması (anız) ve sıcaklık zararları |
ÖÇ10 | Tarımda mekanizasyonun toprağa ve çevreye etkileri |
ÖÇ11 | Küresel iklim değişiklikleri tarım ve çevreye etkileri |
ÖÇ12 | Çevre kirliliğinin bitki sağlığı ve gelişmesi açısından yarattığı sorunlar |
ÖÇ13 | Bitkisel üretimde, çevre kirlenmesine karşı alınabilcek önlemler |
ÖÇ14 | Çevre dostu tarım uygulamaları |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımsal çevre kirliliğine giriş | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Pestisit nedir, tarımda kullanılan pestisitler ve kullanım olanakları | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Pestisitlerin çevreye dağılımı ve riskleri, Pestisitlerin ülkemizde ve dünyadaki tarım alanlarında ve insan sağlığında meydana getirdiği zararlar | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Pestisit kirliliğinin önlenmesi | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hava Kirliliği ve tarım | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tarımda kullanılan übreler ve çevre kirliliği (azot, fosfor vb. gübre kirliliği) | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tarımda mekanizasyonun toprağa etkileri | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Bitki Artıklarının Yakılması (Anız) ve Sıcaklık zararları | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toprak işleme ve Erozyonun çevresel etkileri | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bitkilerde hormon kullanımı ve insan sağlığına etkileri | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Genetiği değiştirilmiş organizmaların (GDO) tarımda kullanımı ve çevresel riskleri | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Küresel iklim değişiklikleri tarım ve çevreye etkileri | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çevre Dostu Tarım Teknikleri, İyi tarım uygulamaları | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sürdürülebilir tarım | Ders notları, görsel sunular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |