Genel Bilgi
Kod | BKP426 |
Ad | Sebze Hastalıkları ve Mücadelesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç.Dr. Behçet Kemal ÇAĞLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ekonomik olarak yetiştirilmekte olan tüm sebzelerde önemli biyotik ve abiyotik faktörler nedeniyle zarar gören bitkilerde hastalık-konukçu etkileşimleri, hastalanan bitkilerde meydana gelen fizyolojik ve anatomik değişimler, oluşan belirtiler, hastalık etmenlerinin etiyolojisi, tanınmaları, yayılma ve dağılma yolları, infeksiyon yapma koşulları, etmenlerin çoğalmaları, hayat döngüleri ve mücadele yöntemleri ile ilgili temel ve genel kavramları geliştirmektir
Dersin İçeriği
Sebze yetiştiricliğinde zararlı olan fungus, bakteri, virüs v ebenzeri biyotik hastalık etmenleri ile Çevresel stres faktörleri (iklim koşulları, toprak koşulları vb) çevre kirleticiler ile hatalı kültürel uygulamaları kapsayan abiyotik faktörlerin neden olduğu zararlanma ve hastalıkların, tanılanması, etiolojisi, epidemiyolojisi ve mücadeleleri
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Power point sunuları
Notlar
Literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bahçe bitkileri özellikle sebze yetiştiriciliğinin önemi ve hastalıkların önemi ile fitopatolojinin temel kavramlarını öğrenir |
ÖÇ02 | Patlıcangillerde ortaya çıkan fungal ve bakteriyel hastalıkları ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır. Patlıcangillerde ortaya çıkan virüs, virüs - benzeri ve abiyotik hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır |
ÖÇ03 | Kabakgillerde ortaya çıkan fungal ve bakteriyel hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır. Kabakgillerde ortaya çıkan virüs, virüs - benzeri ve abiyotik hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır |
ÖÇ04 | Baklagillerde ortaya çıkan fungal ve bakteriyel hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır. Baklagillerde ortaya çıkan virüs, virüs - benzeri ve abiyotik hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır |
ÖÇ05 | Lahanagillerde ortaya çıkan fungal ve bakteriyel hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır. Lahanagillerde ortaya çıkan virüs, virüs - benzeri ve abiyotik hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır |
ÖÇ06 | Soğangillerde ortaya çıkan fungal ve bakteriyel hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır. Soğangillerde ortaya çıkan virüs, virüs - benzeri ve abiyotik hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır |
ÖÇ07 | Minör sebzelerde ortaya çıkan fungal ve bakteriyel, hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır. Minör sebzelerde ortaya çıkan virüs, virüs - benzeri ve abiyotik hastalıklar ve bu hastalıklara karşı mücadele yöntemi geliştirme yeteneği kazanır |
ÖÇ08 | Sebze üretiminde karşılaşılan hastalıklar hakkında genel mücadele yöntemlerini öğrenir ve tecrübe kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bahçe bitkileri özellikle sebze yetiştiriciliğinin önemi ve hastalıkların önemi ile fitopatolojinin temel kavramlarının tekrarı | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Patlıcangillerde (Solanacae) hastalıklar ve mücadeleleri (Domates-Biber-Patlıcan, Fungus ve Bakteri hastalıkları) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Patlıcangillerde (Solanacae) hastalıklar ve mücadeleleri (Domates-Biber-Patlıcan, Virüs ve benzerleri- Abiyotik hastalıklar) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kabakgillerde (Cucurbitaceae) hastalıklar ve mücadeleleri (Hıyar-Kabak-Kavun-Karpuz, Fungus ve Bakteri hastalıkları) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kabakgillerde (Cucurbitaceae) hastalıklar ve mücadeleleri (Hıyar-Kabak-Kavun-Karpuz, Virüs ve benzerleri- Abiyotik hastalıklar) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Baklagillerde (Leguminosae) hastalıklar ve mücadeleleri (Bakla,bezleye, fasulye, börülce, Fungus ve Bakteri hastalıkları) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Baklagillerde (Leguminosae) hastalıklar ve mücadeleleri (Bakla,bezleye, fasulye, börülce, Virüs ve benzerleri- Abiyotik hastalıklar) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yedi hafta süresince işlenilen konuları kapsayacak şekilde bütün dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lahanagillerde (Cruciferae) hastalıklar ve mücadeleleri (Lahana, Karnabahar, brokoli, çin lahanası, alabaş, Fungus ve Bakteri hastalıkları) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Lahanagillerde (Cruciferae) hastalıklar ve mücadeleleri (Lahana, Karnabahar, brokoli, çin lahanası, alabaş, Virüs ve benzerleri- Abiyotik hastalıklar) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Soğangillerde (Amaryllidaceae) hastalıklar ve mücadeleleri (Soğan, sarımsak, pırasa, Fungus ve Bakteri hastalıkları) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Soğangillerde (Amaryllidaceae) hastalıklar ve mücadeleleri (Soğan, sarımsak, pırasa, Virüs ve benzerleri- Abiyotik hastalıklar) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Minör sebzelerde hastalıklar ve mücadeleleri (Enginar, kereviz, marul, salata,havuç, turp, pancar, nane, maydanoz vd, Fungus ve Bakteri hastalıkları) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Minör sebzelerde hastalıklar ve mücadeleleri (Enginar, kereviz, marul, salata,havuç, turp, pancar, nane, maydanoz vd, Virüs ve benzerleri- Abiyotik hastalıklar) | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sebze üretiminde karşılaşılan hastalıklar hakkında genel mücadele yöntemleri | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ondört hafta süresince işlenilen konuları kapsayacak şekilde bütün dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ondört hafta süresince işlenilen konuları kapsayacak şekilde bütün dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |