Genel Bilgi
Kod | PSI112 |
Ad | İstatistik 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere psikolojide yaygın olarak kullanılan betimsel istatistikleri ve korelasyon katsayılarını hesaplamayı ve yorumlamayı öğretmek, verileri grafikle gösterme ve grafikleri yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste psikolojide istatistiğin rolü, frekans dağılımları, grafikler, merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, standart normal dağılım, standart puanlar, korelasyon katsayıları ve regresyon denklemi konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Nilgün Köklü , Ömay Çokluk , Şener Büyüköztürk, Pegem Akademi Yayıncılık, 25. Baskı, 2021.
Notlar
Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Nilgün Köklü , Ömay Çokluk , Şener Büyüköztürk, Pegem Akademi Yayıncılık, 25. Baskı, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri, değişken, evren, örneklem gibi temel istatistik kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Değişken türlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Bir değişkene ilişkin ölçümün hangi ölçme düzeyinde olduğunu ayırt eder. |
ÖÇ04 | Bir veri kümesinin merkezi eğilim ölçülerini hesaplar. |
ÖÇ05 | Bir veri kümesinin değişkenlik ölçülerini hesaplar. |
ÖÇ06 | Veriyi tanımaya yönelik çeşitli grafikler çizer. |
ÖÇ07 | Standart normal dağılımın özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Bir dağılımın ortalama ve standart sapmasını kullanarak Z ve T standart puanları hesaplar. |
ÖÇ09 | İki değişken arasındaki ilişkiyi hesaplamak için hangi korelasyon katsayısının kullanılacağını değişkenlerin türlerine ve ölçüm düzeylerine uygun olarak belirler. |
ÖÇ10 | İki değişkene ilişkin betimsel istatistikleri ve aralarındaki korelasyon katsayısını kullanarak regresyon denklemi oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: İstatistiğin Psikolojideki Rolü ve Önemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel Kavramlar: Değişken, Değişken Türleri, Ölçme, Ölçme Düzeyleri, Evren, Örneklem, Evrendeğer, Örneklemdeğer, Betimsel istatistik, Çıkarımsal istatistik | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Verilerin Düzenlenmesi, Frekans Dağılımı, Verilerin Grafikle Gösterilmesi (Histogram, Çubuk, Çizgi, Pasta ve Gövde-Yaprak grafikleri) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Merkezi Eğitim Ölçüleri: Ortalama, Ortanca, Tepedeğer, Çeyreklikler, Yüzdelikler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Merkezi Eğitim Ölçüleri Hesaplama: Ortalama, Ortanca, Tepedeğer, Çeyreklikler, Yüzdelikler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Değişkenlik Ölçüleri: Aralık, Çeyrekler arası aralık, varyans, standart sapma, çeyrek sapma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Değişkenlik Ölçüleri Hesaplama: Aralık, Çeyrekler arası aralık, varyans, standart sapma, çeyrek sapma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Normal Dağılım, Çarpıklık, Basıklık | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Standart Normal Dağılım, Standart Puanlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Standart hata, güven aralığı, güven düzeyi, nokta ve aralık tahminleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Pearson Korelasyon Katsayısı, Saçılma Diyagramı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Spearman rho, Çift serili, Nokta çift serili ve dörtlü (phi) korelasyon katsayıları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kısmi korelasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Korelasyon ve Yordama: Regresyon denklermi, determinasyon katsayısı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |