Genel Bilgi
Kod | STA1812 |
Ad | Ortam Odaklı Sanat 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Leman KALAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ortam Odaklı Sanat dersinin amacı, öğrencilere çevresel sanatın ileri düzey uygulamaları ve teorileri konusunda derinlemesine bilgi sağlamaktır. Bu dönemde, öğrenciler ekolojik sanat projeleri, performans ve yerleştirme sanatı, kamu alanları için sanatsal tasarımlar gibi konularda uzmanlık geliştirecekler. Ayrıca, dijital ve etkileşimli medyanın sanatla bütünleşmesi, sürdürülebilir sanat uygulamaları ve profesyonel sunum becerileri üzerine odaklanacaklar. Dersin genel amacı, öğrencilerin çevresel ve sosyal sorunlara karşı duyarlı, yenilikçi ve etkili sanat projeleri geliştirme kapasitelerini artırmak ve bu projeleri toplumla etkileşim içinde uygulamalarını sağlamaktır. Bu süreçte, öğrenciler sanatsal ifadelerini geliştirecek ve çevresel bilinçlerini artıracaklar.
Dersin İçeriği
Bahar dönemindeki Ortam Odaklı Sanat dersi, çevresel sanatın ileri uygulamaları ve teorilerine derinlemesine odaklanarak, ekolojik sistemlerle bütünleşen sanat projeleri üzerine çalışmalar yapmayı içerir. Bu projeler arasında bio-sanat ve ekolojik müdahaleler bulunmaktadır. Öğrenciler, doğal ve kentsel ortamlarda yerleştirme ve performans sanatı tasarlamayı ve uygulamayı öğrenirken, toplum katılımını teşvik eden kamu mekanı sanat projeleri oluşturmayı da deneyimleyecekler. Ders, sanat projelerinin etkileşimli ve daldırıcı niteliklerini artırmak için sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik gibi dijital ve etkileşimli medyaların kullanımını vurgular. Ayrıca, çevre dostu malzemeler kullanarak sürdürülebilir sanat pratikleri geliştirme üzerine yoğunlaşılır. Profesyonel sergiler için hazırlık yapma ve sunum becerilerini geliştirme de kursun önemli bileşenlerindendir. Öğrenciler, eleştirel düşünme becerilerini artırarak ve geri bildirimleri entegre ederek sanatsal projelerini geliştirme fırsatı bulacaklar. Bu kapsamlı yaklaşım, öğrencilere sanatı, toplum ve çevre arasında derin bir bağ kuracak dinamik bir araç olarak kullanma becerilerini kazandırmayı amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Artun, A. (2012). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1 Müze ve Modernlik. İstanbul: İletişim Yayınları. Artun, A. (2006). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2 Müze ve Eleştirel Düşünce. İstanbul: İletişim Yayınları. Beck, D.R.M. (2019). Unfair Labor American Indians and the 1893 Worlds Columbian Exposition in Chicago. Chicago: Univesity of Nevraska Press. O’Doherty, B. (2013). Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekânının İdeolojisi, İstanbul: Sel Yayınları. Vasari, G. (2013). Sanatçıların Hikayeleri. (Çev: E.Gökteke). İstanbul: Sel Yayıncılık.
Notlar
Makaleler, Dergiler, Tezler,Videolar, vb.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevresel Sanat Tarihçesinin ve Temellerinin Kavranması: çevresel sanatın tarihini ve bu alandaki temel kavramları detaylı bir şekilde anlar. |
ÖÇ02 | Doğal ve Kentsel Ortamlarda Sanat Yaratma Becerisinin Geliştirilmesi: doğal materyaller ve kentsel müdahaleler kullanarak çeşitli sanat projeleri geliştirirken pratik beceriler kazanır. |
ÖÇ03 | Toplumsal ve Ekolojik Sorunlara Duyarlı Sanat Yapma: toplumsal ve ekolojik sorunlara sanatsal çözümler üretir ve bu sorunlara duyarlı projeler geliştirir. |
ÖÇ04 | Yeni Medya ve Teknoloji Kullanımının Öğrenilmesi ve Uygulanması: sanatını zenginleştirmek için yeni medya ve teknoloji araçlarını etkin bir şekilde kullanır. |
ÖÇ05 | Performans ve Yerleştirme Sanatı Uygulamaları: performans ve yerleştirme sanatı projeleri tasarlar ve bu projeleri başarıyla uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş. Ortam Odaklı Sanat - İleri Uygulamalar. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çevresel Sanatın Derinlikleri. Gelişmiş çevresel sanat teorileri ve uygulamalarına giriş. Ekolojik sorunlara sanatsal müdahalelerin etkileri. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ekolojik Sanat Projeleri. Ekosistemlerle uyumlu sanat projeleri geliştirme. Biyo-sanat ve ekolojik müdahalelerin tasarımı. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yerleştirme Sanatı ve Performans. Yerleştirme sanatının planlanması ve tasarımı. Doğal ve kentsel mekanlarda performans sanatı projeleri. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Performans Sanatının Uygulanması. Gerçekleştirilecek performans sanatı projelerinin planlanması. Öğrenci projelerinin sahada uygulanması. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Şehirde Sanatsal Müdahaleler. Şehirde gerçekleştirilecek kısa süreli sanatsal müdahalelerin planlanması. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Multidisipliner Sanat Projeleri. Çok disiplinli sanat projelerinin tasarımı ve geliştirilmesi. Sanatın farklı alanlarından unsurların entegrasyonu. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Proje Sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Kamusal Sanat ve Topluluk Etkileşimi. Kamusal alan projeleri geliştirme. Topluluk katılımı ve etkileşim teknikleri. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sürdürülebilir Sanat Pratikleri. Çevre dostu malzemeler ve teknikler. Sürdürülebilirlik odaklı sanat projeleri. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Atölye Çalışması I Öğrenci projelerinin kavramsal tasarımı ve planlaması. İlk taslakların geliştirilmesi ve eleştirisi. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
12 | Atölye Çalışması II. Öğrenci projelerinin detaylandırılması ve ilerlemesi. Materyal ve yöntem üzerine odaklanma. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Atölye Çalışması III Final projeleri üzerinde çalışmalar. Sunum ve sergileme teknikleri. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Final Projelerinin Tamamlanması. Projelerin son hallerinin oluşturulması. Sergi ve sunum için hazırlıklar. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Proje Sunumları ve Eleştirileri. Öğrenci projelerinin sınıf içinde sunumu. Akran ve öğretmenlerden eleştiriler. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sergi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sergi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |