Genel Bilgi
Kod | MATS303 |
Ad | Matematik Sınıflarında İletişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin matematiğin kendine özgü sembollerini ve terminolojisini fark etmelerini sağlamak. Matematiğin sembol ve terminolojisini etkili ve doğru kullanmalarını, matematik dilini matematiğin kendi içinde ve farklı disiplinlerde uygun ve etkili şekilde kullanabilmeyi sağlamak. Matematiksel düşünceleri somut model, şekil, resim, grafik, tablo, sembol vb. farklı temsiller kullanarak ve sözlü, yazılı olarak ifade edebilmelerini sağlamak. Günlük dili matematiksel dil ve sembollerle ilişkilendirebilmek.
Dersin İçeriği
Matematiksel sembol ve terminoloji, matematiksel dilin kendi içinde ve farklı disiplinler ile ilişkisi, matematiksel düşüncelerin farklı temsiller ile sözlü ve yazılı ifadesi, günlük dil ile matematiksel dil ve semboller arasındaki ilişki
Dersin Ön Koşulu
Mevcut değil
Kaynaklar
Kabael, T., & Baran, A. A. (2019). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı performanslarının ve matematik okuryazarlığına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 4(2), 51-67. KABAEL, T. (2019). Matematik okuryazarlığı ve PISA. Kabael, T. (Ed.), Matematik Okuryazarlığı ve PISA (s. 11-43). Ankara: Anı Yayıncılık. Cobb, P., Yackel, E., & McClain, K. (Eds.). (2012). Symbolizing and communicating in mathematics classrooms: Perspectives on discourse, tools, and instructional design. Routledge.
Notlar
Cobb, P., Gravemeijer, K., Yackel, E., McClain, K., & Whitenack, J. (2021). Mathematizing and symbolizing: The emergence of chains of signification in one first-grade classroom. In Situated cognition (pp. 151-233). Routledge. Baykul, Y. (1997). lkögretimde matematik ögretimi. Ankara: Elit Yayıncılık. Çalıkoglu Bali, G. (2002). Matematik ögretiminde dil ögretimi. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61. Dickson, L., Brown, B. ve Gibson, O. (1993). Children learning mathematics: A teacher s guide to recent research. London: Cassell
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematiksel sembol ve terminolojiyi etkili ve doğru bir şekilde kullanır. |
ÖÇ02 | Matematik öğretimine özgü gösterim şekillerini bilir ve etkili bir şekilde kullanır. |
ÖÇ03 | Matematik dilini kendi içinde ve farklı disiplinlerde uygun ve etkili kullanmayı bilir. |
ÖÇ04 | Günlük dili matematiksel dil ve semboller ile ifade edebilmeyi bilir. |
ÖÇ05 | Matematiksel dili günlük dil ve semboller ile ifade edebilmeyi bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin paylaşılması ve beklentilerin açıklanması | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Matematik terminolojisinin yapısı ve özellikleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Matematik sınıflarında iletişimin önemi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Öğretim Programında matematik dili kullanımının yeri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Matematik öğretiminde matematik dilini etkili kullanma | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Matematik dilini farklı disiplinlerde uygun ve etkili şekilde kullanabilme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Matematiksel yazmanın genel ilkeleri ve hatalı durumların incelenmesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matematiksel düşünceleri ifade ederken somut model, şekil, resim,grafik, tablo, sembol vb. farklı temsil biçimlerini kullanma | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Günlük dili, matematiksel dil ve sembollerle,matematiksel dili, günlük dil ve sembollerle ilişkilendirme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Matematiksel düşünceleri etkili bir şekilde sözlü olarak ifade etme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Matematiksel düşünceleri etkili bir şekilde yazılı olarak ifade etme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Matematik eğitiminde yazmanın önemi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Matematik eğitiminde yararlanılan yazma aktivitelerinin türleri ve özellikleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Genel tekrar ve dönem değerlendirmesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Performans Değerlendirme | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |