Genel Bilgi
Kod | STA885 |
Ad | Tekstil Desen Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Süsleme sanatlarında kullanılan motiflerin sembolik dilinin anlaşılması yanında , Türk süsleme sanatlarında kullanılan motiflerin kültürlerarası etkileşiminin anlaşılması.
Dersin İçeriği
Tekstil desenlerinde geometrik, bitkisel ve inanç sembollerinin, motif ve kompozisyon düzenleri üzerine araştırma ve literatür taramaları yapılır. tasarım geliştirilir.
Dersin Ön Koşulu
yoktur.
Kaynaklar
Mine Erbek, Çatalhöyükten Günümüze Anadolu Motifleri, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara,2002, s.170. Abdülkadir İnan, Tarihte Ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1972 HARRİS, Jennifer., 5000 Years Of Textiles, British Museum Press, London, 1993
Notlar
GÖRGÜNAY-KIRZIOĞLU, Neriman., Altaylar'dan Tuna Boyu'na Türk Dünyası'nda Ortak Yanışlar, Kültür Bakanlığı Yayınları/2753, Ankara, 2001
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | motiflerin sembolik anlamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | farklı kültürlerde kullanılan motifleri tanır. |
ÖÇ03 | bitkisel, hayvansal ve geometrik motifleri kullanarak yüzey kompozisyonları tasarlar. |
ÖÇ04 | tekstil desenlerinde kullanılan renk, motif ve yüzey kompozisyonları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | motif, desen, bezeme kavramları arasındaki farkı anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Süslemenin tanımı ve özyapısı | makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Geometrik formların başlangıcı, üsluplaştırılması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Geometrik formların sembolik anlamları | literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İnanç sembollerinin başlangıcı ve üsluplaştırılması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Bitkisel süslemelerin başlangıcı ve üsluplaştırılması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bitkisel süslemelerin sembolik anlamları (hayat ağacı, palmet, Rumi motifleri) | litratür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Bitkisel süslemeler hakkında bilgilendirme | doğada inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınavı | pratik | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hayvan motiflerinin başlangıcı ve üsluplaştırılması | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kuş motifleri diğer hayvanlar ve yaratık motiflerinin tekstil bezemeciliğinde kullanımı | kuş ve hayvan motifleri ile eskiz çizlir, kompozisyon oluşturulur. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Tekstil süslemeciliğinde yüzey kompozisyonları | tasarımların yeniden düzenlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Düzenleme planları anlatımı | kompozisyon araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Araştırma konusu ile ilgili sunumlar 1 | araştırma ve rapor yazımı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Araştırma konusu ile ilgili sunumlar 2 | araştırma ve rapor yazımı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Araştırma konusu ile ilgili sunumlar 3 | araştırma ve rapor yazımı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | yarıyılsonu sınavı | yarıyılsonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | yarıyıl sonu sınavı | yarıyılsonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |