Genel Bilgi
Kod | STA890 |
Ad | Tekstil Desenlerinde Sembolik Anlatımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsanlık tarihinin duygu ve düşünsel geçmişlerinin mirası olan sembolleri tekstil yüzeylerini bezeyen motifler örneğinde ve onlarla ilişkileri içinde incelemektir.
Dersin İçeriği
Sembol ve sembolizm kavramlarının incelenerek, tekstil desenleri örneğinde motiflerin incelenmesi ve yeni desenler oluşturmak
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
sembolizm ve tekstil desenleri hakkındaki makaleler
Notlar
Türkiye Tekstil Tarihi , Halil İnalcık Türk süsleme Sanatlarında Desen ve Motif, Azade akar, Cahide Keskiner, İstanbul, 1976 Kilim Cicim, Zili Sumak, Belkıs Balpınar, eren Yay. 1982
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sembolleri formlarına göre sınıflandırır ve yorumlar |
ÖÇ02 | Sembolizmin simgesel dilini yorumlar |
ÖÇ03 | Sembolik motiflerin günümüz tekstillerindeki değişimlerini yorumlar |
ÖÇ04 | Farklı kültürler arasında ortak bağlar kurar |
ÖÇ05 | sembolik anlamları olan motiflerle yüzey tasarımları yapmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sembol/sembolizmin tanımı, kavramı ve kapsamı | bilgi paketi okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Günümüz sembolleri | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | İlk uygarlıklardan günümüze semboller | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | geometrik motiflerde sembolizm | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | çiçek motiflerinde sembolizm | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Ağaç sembolizmi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Hayvan motiflerinde sembolizm | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mitolojik Hayvan motiflerinde sembolizm | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | tema, motif seçimi ve tasarıma başlama | eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | desen kompozisyonu oluşturma | eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | desen çizimi | çizim | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | desen renklendirme | boyama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | desenin tekstil ürünü üzerinde simülasyonu | cad programında hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | ödev sunumu | sergileme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | uygulama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |