UTD101 Türk Dili I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UTD101
Ad Türk Dili I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. GÜNSELİ YELDA GÜNDÜZALP İLBEYLİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmek; yazılı ve sözlü anlatımda Türkçenin özelliklerini ve kurallarını doğru ve etkin kullanabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste dil, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, dilekçe yazımı, imla ve noktalama işaretleri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ERGİN, Muharrem: Üniversiteler İçin Türk Dili: İstanbul, 1986: Boğaziçi Yayınları. ÇİLİNGİRLER, Feyza: Türkçe Dilbilgisi Öğretme Kitabı: İstanbul, 2013: Everest Yayınları KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet B.; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat: Türk Dili ve Kompozisyon: Bursa, 2007: Ekin Basım Yayın Dağıtım. ÇOTUKSÖKEN, Yusuf: Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili: İstanbul, 2001: I, II: Papatya Yayıncılık. AKSAN, Doğan: Her Yönüyle Dil - Ana Çizgileriyle Dilbilim: Ankara, 2010: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Notlar

TÜRK DİL KURUMU: Türkçe Sözlük: Ankara, 2011: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549. TÜRK DİL KURUMU: Yazım Kılavuzu: Ankara, 2012: Türk Dil Kurumu Yayınları: 859. https://www.tdk.gov.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Türk dilinin ses unsurlarını açıklar.
ÖÇ03 Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder.
ÖÇ04 Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrar.
ÖÇ05 Türk dilini meydana getiren unsurları değerlendirir.
ÖÇ06 Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır.
ÖÇ07 Türk dilinin köken ve yapı özelliklerini bilir.
ÖÇ08 Noktalama İşaretlerinin önemini kavrar.
ÖÇ09 Dilekçe yazımının kurallarını açıklar.
ÖÇ10 İsim ve fiil köküne gelen eklerin görevlerini belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel yönetimler alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri öğrenir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problem çözme yöntem ve teknikleri bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yönetim kavram ve fonksiyonları ve yöneticinin işi, özellikleri gibi konuları bilir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğu ve güncelliğini değerlendirir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi kazanır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı İle İlgili elde ettiği verileri yorumlar. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili karşılaştığı problemleri teşhis ederek çözüm önerileri sunar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bireysel ve grup ile çalışabilme yetkinliği kazanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorgulayıcı ve araştırıcı olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanmış olur
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İyi derecede Türkçe kullanım becerisine sahip olur 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yerel yönetimlerle ilgili konularda sahip olduğu temel bilgiler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü ifade eder 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Seçilmiş siyasal temsilcilerin otoritesi altında, toplumun genel yararını korur.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma ve etik konularında yeterli bilince sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil Bilgisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap
2 Dil-Kültür İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Türk Dilinin Tarihi Dönemleri ve Gelişimi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası
5 Dilbilgisi ve Bölümleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim
6 Ses ve Ses Olayları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Yazım Kuralları ve Uygulamaları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Noktalama İmleri ve Uygulamaları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Anlatım
10 Yapım ve Çekim Ekleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
11 İsim ve Fiil Çekimleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
12 Yazışma Kuralları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
13 Dilekçe Yazımı Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Örnek Metinler Üzerinde Uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı 1. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı 2. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2024 08:57