Genel Bilgi
Kod | ÖH2723 |
Ad | Haksız Rekabet Marka ve Tarasım Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH BİLGİLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH BİLGİLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ticari faaliyetler sırasında ortaya çıkan haksız rekabet eylemlerini, marka ve tasarım haklarını ve bunların korunmasına yönelik hukuki düzenlemeleri detaylı şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin, rekabetin korunması, fikri ve sınai mülkiyet hakları ile ticaret hukukunun kesişim noktalarını anlamaları, ilgili mevzuatı yorumlamaları ve uygulamadaki güncel sorunlara yönelik hukuki çözümler geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Haksız rekabet hukuku, marka hukuku ve tasarım hukukunun temel kavramları ile bunlarım kesişim noktaları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Marka Hakkına Tecavüz Halleri-M. Mekin Durceylan Markanın Tescili ve Marka Hakkının Sona Ermesi- Duygu Taşkın Türk Marka Hukukunda Yanıltıcı İşaretler- Sena Şen Marka Hukukunda Mutlak Red Nedenleri-Melek DoğanMarka Hukukuna İlişkin Avrupa Birliği Adalet Divanı Kararları-Efe Dündar Marka-Habip Asan, Önder Erol Ünsal
Notlar
Yargıtay Kararları ABAD Kararları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haksız rekabet hukukunun temel kavramlarını, ilkelerini ve hukuki dayanaklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Haksız rekabetin ekonomik ve hukuki boyutlarını değerlendirerek piyasa düzeni üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Marka ve tasarım hukukunun temel kavramlarını, hukuki dayanaklarını ve ulusal/uluslararası düzenlemeleri açıklar. |
ÖÇ04 | Marka ve tasarım haklarının korunma kapsamını, tescil süreçlerini ve hukuki niteliğini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Marka ve tasarım ihlallerini somut olaylara uygular ve hukuki çözümler üretir. |
ÖÇ06 | Yargı kararları ve mevzuat ışığında haksız rekabet, marka ve tasarım hukukuna ilişkin güncel sorunları analiz eder. |
ÖÇ07 | Marka ve tasarım haklarının korunmasına yönelik yasal düzenlemeleri eleştirerek iyileştirme önerileri sunar. |
ÖÇ08 | Haksız rekabetin önlenmesi, piyasa dengesinin korunması ve hukukun gelişimi için akademik ve pratik öneriler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanındaki temel kavramları, hukuk kurallarını ve hukuk metodolojisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel hukuki sorunları çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde analiz eder. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen kuralları açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemeleri analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde analiz eder. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki sorunlara yönelik çözüm üretir ve strateji geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özel hukuk alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hukuki analiz yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özel hukuk alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir ve hukuki yorumlama yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuki uygulamalarda etik ilkeleri gözeterek adil karar süreçleri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuki muhakeme yeteneğini geliştirerek alternatif çözüm yöntemleri üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel hukuki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı seviyelerde yazılı, sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hukuki verileri toplarken, yorumlarken ve duyururken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukuki sorunlara ilişkin sosyal ve ekonomik faktörleri eleştirel bir perspektiften değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukuki görüşlerini ve değerlendirmelerini ikna edici şekilde sözlü ve yazılı olarak ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli analiz yapar ve karşılaştırmalı hukuk perspektifinden yorumlar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel hukuk uygulamalarında karşılaşacağı öngörülemeyen hukuki sorunlara yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukukun toplumsal etkilerini değerlendirerek, gerektiğinde hukuki reform önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası hukuk uygulamalarına ilişkin çalışmalar yaparak hukuki süreçleri yönetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Marka Kavramı, Marka Hakkının Özellikleri, Marka Türleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Marka Olabilecek İşaretler, Marka Hukukunun Kaynakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Marka Başvuru Süreci ve Tescil | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Marka Olarak Tescil Edilemeyecek İşaretler, Nispi Ret Nedenleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Marka Başvurusunun Yayımlanması Sonrası İtirazlar, Uluslararası Tescil | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Marka Hakkının Kapsamı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Marka Hakkının Sınırları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Markanın Hükümsüzlüğü ve İptali | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Marka Hakkının Sona Ermesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Marka Hakkına Tecavüz | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Marka Hakkının Hukuki İşlemlere Konu Olması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yargıtay ve Avrupa Birliği Adalet Divanı Kararlarının Değerlendirilmesi 1 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirimesi 2 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirilmesi 3 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirilmesi 4 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Ara Sınav | çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |