EFMZ211 Öğretim Teknolojileri

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ211
Ad Öğretim Teknolojileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MEHMET CAN ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin kuramsal temellere ve öğretim amaçlarına uygun tasarımı, seçilmesi, geliştirilmesi ve uygulanması becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramlar, yaklaşımlar, kuramlar, modeller: ADDIE, Çok ortamlı öğrenmeler de Mayer'in Bilişsel Modeli, Gagne modeli vb., Genel görsel tasarım ilkeleri. Kuramsal temelde öğretimin tasarımı, materyal geliştirme, seçme ve değerlendirme. Farklı durum ve koşullar için materyal seçimi, geliştirilmesi ve öğretimsel öğeler uyumunun sağlanılması. Çeşitli öğretim materyallerinin özellikleri, gelişen teknolojiler, öğrenme platformları, materyallerin öğretim sürecindeki yeri, uygun kullanımı ve etkileri.

Dersin Ön Koşulu

Ders önkoşulu yok.

Kaynaklar

Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.

Notlar

Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Öğretim teknolojilerinin temel kavram ve kuramsal temellerini açıklar.
ÖÇ03 ADDIE modelini öğretimsel problem çözümüne uygular.
ÖÇ04 Verilen bir öğretim tasarım modelini analiz, tasarım ve geliştirme aşamalarında kullanır.
ÖÇ05 Çoklu ortam ilkeleri temelinde materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ06 Genel materyal tasarımı ilkelerine göre materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ07 Öğretim teknolojileri çalışmalarında öğretimsel öğeler arasında uyumu sağlar ve gerekçesiyle sunar.
ÖÇ08 Öğretim problemlerinin çözümünde ölçütler temelinde materyal özellikleri, öğretimsel koşul ve durumlara göre, uygun kararları alır, düzenlemeleri gerçekleştirir ve gerekçesiyle açıklar.
ÖÇ09 Yeni teknolojilerin kullanımları ve etkileri konusunda kuramsal, ilkesel ve rasyonel gerekçeler üretir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve Öğretim teknolojileri ile ilgili genel tarihsel gelişim ve temel kavramlar Programın incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 2. Öğretim teknolojilerinde modeller: sistem yaklaşımı, ADDIE vd. , öğretim teknolojileri projelerinin belirlenmesi İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 3. Öğretim teknolojilerinde yaklaşımlar ve öğrenme kuramları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 4. Analiz: İhtiyaç analizi, öğrenen analizi ve şema, bellek yapıları, İKK, bilişsel yük İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 5. Tasarım: Gagne, Merill içerik birimleri ve davranış düzeyleri ve Dick ve Carey ile hiyerarşik tablo, iş ve görev analizi: Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
6 6. Tasarım: Öğretim tasarımı modelleri: Gagne, (Bloom, Merill, Reigeluth vb.): Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
7 7. Geliştirme: Multimedia: Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli: Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 9. Geliştirme: Materyal geliştirme genel kavram ve ilkeleri: alan, denge, çizgi, doku vb. : Etkili sunum ilkeleri vb. Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 10. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Öğretimsel öğeler arası uyum için yazılım örnekleri, değerlendirme; görseller,modeller, simulasyon, animasyon, oyun ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 11. Vize ödevlerinin teslimi ve final projeleri için önerilerinin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
12 12. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Artırılmış gerçeklik, kavram haritaları ve bilişsel destek araçları, scratch vb., ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 13. Yenilikler, yeniliklerin yayılması ve etkileri: Bilişim teknolojileri, öğretim teknolojileri, eğitim bilimlerinde değişim; Teknolojik, psikolojik, sosyo-kültürel, eğitimsel, ekonomik vb. etkiler İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 14. Final projeleri sunumları/teslimleri İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
15 15. Final projeleri sunumları/teslimleri ve gözden geçirme İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2024 11:58