Genel Bilgi
Kod | FDB1738 |
Ad | Din Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel amaç; istatistiksel okuryazarlığı geliştirmek suretiyle araştırmasında istatistik kullanacak araştırmacılara uygun analizleri seçebilmeleri ve SPSS paket programını kullanabilmeleri hususunda yardımcı olmak, ayrıca istatistiksel analizlere yer verilen bilimsel çalışmaların anlaşılmasını kolaylaştırmaktır.
Dersin İçeriği
İstatistiğin temel kavramları, istatistiğin temel kavramlarının din bilimlerine uygulanması, betimsel ve yordamsal istatistik, sosyal bilimler alanında yapılan çalışmalarda kullanılan parametrik ve parametrik olmayan teknikler, parametrik ve parametrik olmayan tekniklerin SPSS paket programı kullanılarak öğretilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ayten, A. (Ed.) (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem: Teorik temel, analiz, yorumlama ve raporlama. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık. Can, A. (2012). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th Edition). London: SAGE Publications. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019) Using multivariate statistics (7th edition). Boston: Pearson.
Notlar
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri (Çev. Ed. İ. Göz). Ankara: Nobel.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistik ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | İstatistiğin araştırma süreci içindeki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Betimsel ve yordamsal istatistik farkını kavrar. |
ÖÇ04 | Nitel ve nicel yöntemler arasındaki farklılıkları kavrar. |
ÖÇ05 | Din Bilimleri çalışmalarında kullanılan temel istatistik tekniklerini tanır. |
ÖÇ06 | Araştırma problemlerine uygun istatistik tekniklerini belirler. |
ÖÇ07 | Toplanan verileri bilgisayara işler. |
ÖÇ08 | İşlenen veriler üzerinden gerekli istatistiksel analizleri yapar. |
ÖÇ09 | Analiz sonuçlarını, araştırmada belirlenen amaçlar doğrultusunda tablo ya da grafikle sunar. |
ÖÇ10 | Sunduğu analiz sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
2 | Temel kavramlar: Değişken, ölçme, ölçek, veri ve istatistik | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | SPSS’e veri girişi ve SPSS’te veri dosyası oluşturma | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | Betimsel istatistik: Frekans dağılımı; Frekans dağılımının hesaplanması, Frekans dağılımının tablo ve grafiklerle sunumu, Çapraz tablo. | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım |
5 | Merkezî eğilim (Aritmetik ortalama, Medyan, Mod) ve Merkezî değişkenlik (Standart sapma, Varyans, Ranj, Çarpıklık ve sivrilik-basıklık) ölçüleri | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Yordamsal istatistik: Evren değerin kestirimi, Normal dağılım eğrisi, Hipotez testi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | Farklılıkların analizi: T testi, Bağımsız gruplar t testi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eşli gruplar t testi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Varyans analizi: Tek yönlü varyans analizi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Yinelenmiş ölçümler için varyans analizi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Kovaryans analizi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Kay kare | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | İlişkilerin analizi (Korelasyon) | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Genel değerlendirme | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |