Genel Bilgi
Kod | FDB1731 |
Ad | Din Psikolojisi Açısından Din ve Dindarlığın Tanımlanması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencinin din ve dindarlık çalışmalarını tanıyabilmesi, din psikolojisinin dindarlığa çok boyutlu ve çok yönlü yaklaşımını nedenleri ile açıklayabilmesi, bu bağlamda din psikolojik açıdan özgün dindarlık tanımı yapabilmesidir.
Dersin İçeriği
Dinin tanımlanması, dindarlığın tanımlanması, dindarlık boyutları, dinarlık tasnifleri ve dindarlık tiplemeleri, dindarlığın duygusal temelleri, dindarlığın davranışsal temelleri, dindarlığın bilişsel temelleri, iç güdümlü ve dış güdümlü dindarlık, özsel dindarlık, işlevsel dindarlık, duygu temelli dindarlık, bireysel ve toplumsal dindarlık.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ali Ayten, Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri, 2021, İstanbul, iz yayıncılık. Carl Gustav Jung, Psikoloji ve Din, 1998, İstanbul: Okyanus Yayınları. Erich Fromm, Psikanaliz ve Din, 2006, İstanbul: Say Yayınları. Gordon W. Allport, Birey ve Dini, 2004, İstanbul: Elis Yayınları.
Notlar
Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi, 2011, Adana: Karahan Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Bu dersin sonunda öğrenci, dinin ve dindarlığın psikolojik yönden tanımlamasını yapabilecek. |
ÖÇ02 | Dindarlığın tanımlanmasına yönelik psikolojik yaklaşımları ayırt ederek analiz edebilecek. |
ÖÇ03 | Psikoloji ekollerinin dindarlığa yaklaşımları hakkında fikir sahibi olacak. |
ÖÇ04 | Dindarlığın boyutlandırma çalışmalarını bilecek ve din ile dindarlık boyutları arasındaki farklılıkları açıklayabilecek. |
ÖÇ05 | Din ve dindarlığın özsel ve işlevsel tanımlarını ayırt edebilecek. |
ÖÇ06 | Dindarlık tiplemeleri hakkında bilgi sahibi olacak ve bu tiplemeleri karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecek. |
ÖÇ07 | Bireysel dinsel yaşayışın duygusal, düşünsel ve davranışsal temellerini din psikolojik bağlamda tahlil edebilecek. |
ÖÇ08 | Dindarlık tasniflerinin hangi esaslara dayanılarak yapıldığını değerlendirebilecek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım Kavramı, İlgili Kaynakları Okuma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | ilgili kaynağı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Din Tanımlanması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Dindarlığın Tanımlanması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Psikolojik Açıdan Dindarlık Kriterleri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Dindarlığı Besleyen Kaynaklar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dindarlığı Tanımlama Çalışmalarının Tarihsel Arka Planı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dindarlığın Boyutları: Stark ve Glock | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dindarlığı Etkileyen Faktörler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kur’an’a göre Dindarlık Tipleri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dindarlık Tipleri: İçe Dönük- Dışa Dönük Dindarlık | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dindarlık Tipleri: Geleneksel Dindarlık- Modern Dindarlık | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dindarlık Tipleri: Popüler Dindarlık | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sosyo-Kognitif Açıdan Dindarlık Tipleri: Liberal, Muhafazakâr, Dogmatik Ve Fanatik Dindarlık | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kişilik Tipleri Ve Dindarlık İlişkisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |