Genel Bilgi
Kod | FDB1727 |
Ad | Din İçerikli Çocuk Kitaplarının Pedagojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Aslıhan ATİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Dini içerikli çocuk kitapları, çocuklara dini konu, kavramları ve şahısları daha yakından tanıma fırsatı sunar. Her şeyden önce çocuk edebiyatı ürünü olan dini içerikli çocuk kitapları, çocukların duyuşsal, kişilik ve toplumsal gelişimleri başta olmak üzere, onların dini gelişimlerine önemli katkılar sağlar. Çünkü sanatçı duyarlılığı ve çocuğa görelik ilkesinden hareketle hazırlanmış metinler sayesinde çocuklar, hiçbir zaman tanık olamayacakları hayatlara tanık olma ve farklı kişileri tanıma fırsatı elde ederler. Kahramanlarla özdeşim kurarak kendilerine rol modeller edinirler. Dini içerikli çocuk kitaplarının, çocukların dini ilgi, gereksinim ve dini gelişimleri dikkate alınarak hazırlanması, hitap ettiği çocukların bilişsel, duyuşsal, sosyal, ahlaki ve dini gelişim düzeyleri düşünüldüğünde çok büyük bir özen ve dikkat istemektedir. Çünkü dini içerikli çocuk kitapları, dini içeriğin çocuğa olduğu gibi aktarıldığı bir araç olarak görülmemelidir. Böyle bir anlayış, çocukların dini gelişimlerini desteklemenin ötesinde onlara zarar verebilir. Bu bağlamda bu Dini İçerikli Çocuk Kitaplarının Pedagojisi dersinin içeriğini çocukların dini gelişimlerine uygun dini içerikli kitaplarının nasıl hazırlanacağı ve nelere dikkat edileceği oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Dini gelişim alanı, dini gelişim kuramları, dini gelişimi etkileyen faktörler, çocuk kitapları, dini içerikli çocuk kitapları, dini içerikli çocuk kitaplarının taşıması gereken şekilsel ve içsel özellikler, dini içerikli çocuk kitaplarının din dili, dini içerikli çocuk kitaplarının dini öğeleri
Dersin Ön Koşulu
Her hangi bir ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
Elkind, D. (1970). The Origins of Religion in the Child. Review of Religious Research.
Notlar
Dilidüzgün, S. (2008). Ana Çizgileriyle Çocuk ve Çocuk Edebiyatı. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını. Goldman, R. (1966). Religious Thinking from Childhood to Adolescence, London: Routledge and Kegan Paul. Harms, Ernest, “The Development of Religious Experience in Children”, The American Journal of Sociology, 50:2, 1944. Sever, S. (2013). Çocuk ve Edebiyat. İstanbul: Tudem. Şirin, M. (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Kök Yayıncılık. Elkind, D. (1970). The Origins of Religion in the Child. Review of Religious Research. Dilidüzgün, S. (2008). Ana Çizgileriyle Çocuk ve Çocuk Edebiyatı. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını. Goldman, R. (1966). Religious Thinking from Childhood to Adolescence, London: Routledge and Kegan Paul. Harms, Ernest, “The Development of Religious Experience in Children”, The American Journal of Sociology, 50:2, 1944. Sever, S. (2013). Çocuk ve Edebiyat. İstanbul: Tudem. Şirin, M. (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Kök Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ02 | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. |
ÖÇ03 | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. |
ÖÇ04 | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. |
ÖÇ05 | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dini gelişim alanını tanır. | Dini Gelişim Alanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dini gelişim kuramlarını öğrenir. | Dini Gelişim Kuramları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ronal Goldman’nın dini düşüncenin gelişimi kuramını tartışır. | Ronal Goldman | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Ernast Harms’ın dini gelişim kuramını tartışır. | Ernast Harms | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | David Elkind’in dini gelişim kuramını tartışır. | David Elkind | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çocuk kitapları ve özellikleri tanımlanır. | Çocuk Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dini içerikli çocuk kitaplarının özellikleri tartışılır | Dini İçerikli Çocuk Kitapları-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
9 | Dini içerikli çocuk kitaplarının dini gelişim kuramları bağlamında nasıl incelenmesi gerektiği tartışılır. | Dini İçerikli Çocuk Kitapları -2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dini içerikli çocuk kitapları incelenir. -Örnek kitap: Hayta ile Cemşit | Hayta ile Cemşit | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
11 | Dini içerikli çocuk kitapları incelenir. -Örnek kitap: Timbil | Timbil adlı kitap okunacak | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
12 | Dini içerikli çocuk kitapları incelenir. -Örnek kitap: Potinli | Potinli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Dini içerikli çocuk kitapları incelenir. -Örnek kitap -1 | Örnek Kitap-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dini içerikli çocuk kitapları incelenir. -Örnek kitap-2 | Örnek Kitap -2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dini içerikli çocuk kitapları incelenir. -Örnek kitap-3 | Örnek Kitap-3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma-1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma-2 | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |