FDB1725 Gelişimsel Din Eğitimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1725
Ad Gelişimsel Din Eğitimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Aslıhan ATİK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Aslıhan ATİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlıklı bir din eğitiminin gerçekleştirilmesi her şeyden önce bu alanda yapılan çalışmaların dini, psikolojik ve pedagojik bütünlük göstermesine bağlıdır. Din eğitimi, öğretilen dinin içeriği açısından teolojiden, özellikle çocuk teolojisinden, çocuğun bulunduğu gelişim dönemlerini daha iyi anlamak için psikolojiden, öğrenme ve öğretme yöntemleri açısından pedagojiden faydalanmak durumundadır. Başarılı bir din eğitiminin; öncelikle gelişimsel olarak çocuğun hangi dönemde olduğunu tespit etmesi, ardından söz konusu dönemin genel gelişim özelliklerini ortaya koyması gerekmektedir. Çocukların fiziksel, bilişsel, dil, psiko-sosyal ve dini açıdan hangi gelişim sürecinde oldukları, her gelişim döneminin genel özelliklerinin ne olması gerektiği, bunları desteklemek için pratik olarak nelerin yapılması gerektiğinin bilinmesi sağlıklı bir din eğitiminin yapılabilmesinin vazgeçilmez unsurlarıdır. Bu anlamda teoloji, psikoloji ve pedagojinin din eğitiminin vazgeçilmez unsurları olduğu temel ilkesinden hareket ederek Gelişimsel Din Eğitimi dersi içeriği oluşturulacaktır.

Dersin İçeriği

Gelişim ve ilgili temel kavramlar, gelişimi etkileyen faktörler, gelişim alanları, bilişsel gelişim, dini gelişim, kişilik gelişimi, ahlak gelişimi, çocuk maneviyatının, maneviyatın temel kavramları, din eğitimi, din eğitiminin psikolojik temelleri

Dersin Ön Koşulu

Her hangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Coles, R. (1990).The Spiritual Life of Children. Boston: Houghton Mifflin.

Notlar

Dam, H. (2015). Din Eğitiminde Manevi Boyut. İstanbul: Dem Yayınları. Elkind, D. (1964). The Child’s Conception of His Religious Identity. Leman Vitae: International Review of Religious Education. Elkind, D. (1970). The Origins of Religion in the Child. Review of Religious Research. Goldman, R. (1963).The Development of Religious Thinking. London: Learning for Living. Köylü, M. (2020). Çocukluk Dönemi Din Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları. Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim- Kuramdan Uygulamaya-. Ankara: Anı Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
ÖÇ02 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
ÖÇ03 Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
ÖÇ04 Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gelişimsel Din Eğitimi Nedir? Temel kavramları ve ilgili kaynakları inceleme, tartışma Din Eğitimi Nedir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Geleneksel gelişim ve ömür boyu gelişim yaklaşımları, gelişim ile ilgili kavramlar ve ilkelerin tanımlanması. Gelişim Nedir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Dini gelişim alanının tanımlanması Dini Gelişim Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Çocuk Maneviyatı alanın tanımlanması-1 Çocuk Maneviyatı-1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Çocuk Maneviyatı alanın tanımlanması-2 Çocuk Maneviyatı -2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Çocukta Dinin Kaynağı Dinin Kaynağı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Çocukta Dini Gelişim İlkeleri Gelişim İlkeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Bireysel Çalışma A Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
9 Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Allah tasavvuru Allah Tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Kutsal Kitap Tasavvuru Kutsal Kitap Tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Peygamber tasavvuru Peygamber tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Melek tasavvuru Melek Tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çocukta Dini Tecrübe Gelişimi- Dua Dua Tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Çocukta Dini Tecrübe Gelişimi- İbadet İbadet Tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Çocukta Dini Tecrübe Gelişimi- Ölüm Ölüm Tasavvuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Bireysel Çalışma-1 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Bireysel Çalışma-3 Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:55