Genel Bilgi
Kod | FDB704 |
Ad | Sosyoloji Tarihi ve Nazariyeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyolojinin gelişim sürecini kavratmak
Dersin İçeriği
İbn Haldun'dan çağdaş döneme kadarki düşünürleri ve onların düşünce sistemlerini kavrar.
Dersin Ön Koşulu
Lisansüstü programında kayıtlı öğrenci olmak
Kaynaklar
George Ritzer, Jeffrey Stepnisky, Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, Ankara: De Ki Basım Yayım.
Notlar
Çağdaş sosyoloji kuramları : klasik geleneğin geliştirilmesi. / Ruth A. Wallace, Alison Wolf ; çev. Leyla Elburuz, M. Rami Ayas. -- İzmir : Punto Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyolojinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır. |
ÖÇ02 | Sosyolojinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları sosyolojik açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır. |
ÖÇ03 | Sosyal olay ve olgular arasında doğru bağlantılar ve sebep sonuç ilişkisi kurarak doğru sosyolojik tanımlamalar ve tasvirler yapabilmelerini sağlamak |
ÖÇ04 | Zaman, mekan, coğrafi çevre, zihniyet dünyası, sosyokültürel normlar, ekonomi ve eğitim gibi unsurların din ile ilişkisini kavrayabilmelerini sağlamak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kökenler: a) Tarihi-Felsefi Arkaplan | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | b) Auguste Comte'un (1798-1857) Evrensel Dini | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | c) Tocqueville (1805-1859) Din ve Demokrasi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | d) Bergson (1859-1941) Din ve Hayat Enerjisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | e) İbn Haldun (1332-1406) | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Klasikler: Durkheim'ın Dini Formları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Weber'in Evrensel Dinleri | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Simmel'de Dindarlık ve Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Freud: Dinin Psişik Boyutu | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | William James'in Psikososyal Bakış Açısı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Çağdaşlar: a) Evrensel olarak Din, b) Makrososyolojik Bakış | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | c) Tarihi-Kültürel Dinamikler d) Frankfurt Okulu ve Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | e) Yeni Avrupalı Perspektifler, f) Sosyal Antropolojik Bakış Açıları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Güncel Gelişmeler: a)Sekülerleşme b) Dini Çoğulculuk c) Yeni Dini Hareketler | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |