FDB704 Sosyoloji Tarihi ve Nazariyeler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB704
Ad Sosyoloji Tarihi ve Nazariyeler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Sosyolojinin gelişim sürecini kavratmak

Dersin İçeriği

İbn Haldun'dan çağdaş döneme kadarki düşünürleri ve onların düşünce sistemlerini kavrar.

Dersin Ön Koşulu

Lisansüstü programında kayıtlı öğrenci olmak

Kaynaklar

George Ritzer, Jeffrey Stepnisky, Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, Ankara: De Ki Basım Yayım.

Notlar

Çağdaş sosyoloji kuramları : klasik geleneğin geliştirilmesi. / Ruth A. Wallace, Alison Wolf ; çev. Leyla Elburuz, M. Rami Ayas. -- İzmir : Punto Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyolojinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır.
ÖÇ02 Sosyolojinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları sosyolojik açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır.
ÖÇ03 Sosyal olay ve olgular arasında doğru bağlantılar ve sebep sonuç ilişkisi kurarak doğru sosyolojik tanımlamalar ve tasvirler yapabilmelerini sağlamak
ÖÇ04 Zaman, mekan, coğrafi çevre, zihniyet dünyası, sosyokültürel normlar, ekonomi ve eğitim gibi unsurların din ile ilişkisini kavrayabilmelerini sağlamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kökenler: a) Tarihi-Felsefi Arkaplan Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 b) Auguste Comte'un (1798-1857) Evrensel Dini Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 c) Tocqueville (1805-1859) Din ve Demokrasi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 d) Bergson (1859-1941) Din ve Hayat Enerjisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 e) İbn Haldun (1332-1406) Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Klasikler: Durkheim'ın Dini Formları Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Weber'in Evrensel Dinleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Simmel'de Dindarlık ve Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Freud: Dinin Psişik Boyutu Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 William James'in Psikososyal Bakış Açısı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Çağdaşlar: a) Evrensel olarak Din, b) Makrososyolojik Bakış Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 c) Tarihi-Kültürel Dinamikler d) Frankfurt Okulu ve Din Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 e) Yeni Avrupalı Perspektifler, f) Sosyal Antropolojik Bakış Açıları Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Güncel Gelişmeler: a)Sekülerleşme b) Dini Çoğulculuk c) Yeni Dini Hareketler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 143
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,72
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:55