Genel Bilgi
Kod | FDB732 |
Ad | Yetişkinlik ve Yaşlılık Dönemi Dindarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı yetişkinlik ve yaşlılık dönemini gelişimsel açıdan incelemek ve bu gelişim dönemlerinde dinî yaşayışta ortaya çıkan değişim ve dönüşümleri ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Gelişim Psikolojisi, Gelişim Kuramları, Yaşam Boyu Gelişim, Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Fiziksel, Psikososyal ve Bilişsel Gelişim, Tarihte ve Farklı Kültürlerde Yaşlılık, Yaşlılıkta Ölüm ve Yas Psikolojisi, Yetişkinlik ve Yaşlılık Döneminde Dinî Yaşayış
Dersin Ön Koşulu
Ders için herhangi bir ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Bacanlı, H., & Terzi, Ş. I. (Eds.). (2012). Yetişkinlik ve yaşlılık: Gelişimi ve psikolojisi. Açılımkitap. Ersanlı K. & Kalkan M. (2008). Psikolojik, sosyal ve bedensel açıdan yaşlılık. Pegem Akademi. Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi psikolojisi ve din. Dem Yayınları. Karaca, F. (2007). Dini gelişim teorileri. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Kayıklık, H. (2003). Orta yaş ve yaşlılıkta dinsel eğilimler. Adana: Baki Kitabevi. Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. Ankara: İmge Kitabevi. Yaparel, R. (1987). Yirmi-kırk yaşlar arası kişilerde dinî hayat ile psiko-sosyal uyum arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Notlar
Baynal, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 206-231. Bedir, F. N. (2017). Yetişkinlerin çocukluk anılarındaki Tanrı imgesinin analizi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(32), 717-740. Demirkan F. S. (2020). Yetişkin kronik hastalarda Allah’a bağlanma, duygu durumu ve yaşan memnuniyeti ilişkisi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 449-482. Göcen, G. (2013). Pozitif psikoloji düzleminde psikolojik iyi olma ve dini yönelim ilişkisi: Yetişkinler üzerine bir araştırma. Toplum Bilimleri Dergisi, 7(13), 97-130. Kimter, N. & Köftegül, Ö. (2017). Yetişkinlerde ölüm kaygısı ile dindarlık arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(36), 55-82. Mehmedoğlu, Y. (2001). Erişkin bireyin kendilik bilinci ve din eğitimi. Rağbet Yayınları. Uysal, V. (2015). Genç yetişkinlerde affetme eğilimleri ve dinî yönelim/dindarlık. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 48, 35-56.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gelişim Psikolojisi alanını tanır. |
ÖÇ02 | Gelişim Kuramlarını bilir. |
ÖÇ03 | Yaşam Boyu Gelişimi kavrar. |
ÖÇ04 | Yetişkinlikte ve yaşlılıkta gerçekleşen fiziksel, psikososyal ve bilişsel gelişimleri kavrar. |
ÖÇ05 | Tarihsel tecrübede, farklı kültürlerde yaşlılığın nasıl algılandığını ve hangi anlamlara geldiğini öğrenir. |
ÖÇ06 | Yetişkinlikte ve yaşlılıkta yerine getirilmesi gereken gelişimsel görevleri bilir. |
ÖÇ07 | Yaşlılıktaki ölüm düşüncesi ve yas tecrübesini psikolojik açıdan tahlil eder. |
ÖÇ08 | Yetişkinlik ve yaşlılık dönemi dinî yaşayışını psikolojik açıdan çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gelişim Psikolojisinin Tanımı ve Temel Kavramları | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gelişim Psikolojisinin Yöntemi ve Temel Problemleri | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Gelişim Kuramları ve Yaşam Boyu Gelişim | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Genç Yetişkinlik, Orta Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Fiziksel Gelişim | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Genç Yetişkinlik Döneminde Psikososyal ve Bilişsel Gelişim | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Orta Yetişkinlik Döneminde Psikososyal ve Bilişsel Gelişim | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yaşlılık Döneminde Psikososyal ve Bilişsel Gelişim | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarihsel Süreçte ve Kültürlerde Yaşlılık | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Gelişimsel Görevler | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Ruh Sağlığı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Ölüm ve Yas Psikolojisi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Genç Yetişkinlik Dönemi Dinî Yaşayışı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Orta Yetişkinlik Dönemi Dinî Yaşayışı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yaşlılık Dönemi Dinî Yaşayışı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |