Genel Bilgi
Kod | FDB790 |
Ad | Din Fenomenolojisine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KADİR ALBAYRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çoğulcu bir dünyada birçok dinin varlığı bir gerçektir. Din fenomenolojisi sayesinde dinlerin özünü anlamaya yönelik bir çaba gösterilir.
Dersin İçeriği
Din beşere ilişkin bir fenomendir. Din insan ilişkisi karmaşık bir ilişkidir. Dolayısıyla bu ilişkiyi anlamak için bir yönteme gereksinim vardır. Bu yöntem de din fenomenolojisidir.
Dersin Ön Koşulu
Din fenomenolojisine başlamadan önce Dinler Tarihi'nde yeterli bilgi birikimine sahip olmak elzemdir.
Kaynaklar
Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş. Abdurrahman Küçük-Günay Tümer, Dinler Tarihi. James L. Cox, Kutsalı İfade Etmek. Edmund Husserl, Fenomenoloji Üzerine Beş Ders.
Notlar
Mustafa Alıcı, Kutsal'a Giden Yol: Dinler Tarihi'nde Bir Metodolojik Yaklaşım. Mustafa Ünal, Halk Dini Verilerinin Fenomenolojik Yöntemle İncelenmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dinsel fenomenlerin genel tabiatlarını ve özelliklerini kavrayabilecek ve anlamlandırabileceklerdir. |
ÖÇ02 | Farklı dinsel sembollerin ortak yönlerini anlama ve anlatma becerisini elde edeceklerdir. |
ÖÇ03 | Din fenomenoloji sayesinde farklılıklardan ziyade benzerlikler üzerine yoğunlaşarak, daha hoşgörülü bir dünya için çalışacaktır |
ÖÇ04 | Din fenomenolojisi sayesinde güncel dinsel soru ve sorunlara cevap aranacaktır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fenomenolojinin ortaya çıkışı | Felsefi Fenomenoloji nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Din Fenomenolojisi Nedir? | Din Nedir? | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fenomenolojinin öncü şahsiyetleri | Edmund Husserl kimdir? | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Felsefi fenomenoloji ile din fenomenolojisi arasındaki ilişki | Benzerlik ve farklılıklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Din fenomenolojisinin yöntemleri | Dinler Tarihi'nin yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Paranteze alma yöntemi | Epoche | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Özü anlama | Niyetsellik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Din fenomenolojisi ve modern yaşam | Din fenomenolojisi kültürler arasında bir köprü olabilir mi? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dinler Tarihi ile din fenomenolojisi arasındaki ilişki | Din fenomenolojisinden önce Dinler tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Din fenomenolojisine yöneltilen eleştiriler | Metin okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Türkiye'de din fenomenolojisi çalışmaları | Metin okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Din fenomenolojisi ve günlük yaşamdaki değeri | Din fenomenolojisinin geleceği | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kutsal zaman ve mekanlar | Kutsal nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dinsel sembollerin anlamı | Kutsal şahsiyetler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |