Genel Bilgi
Kod | GM679 |
Ad | Duyusal Analiz Yöntemleri ve Panelist Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT CABAROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Panelist eğitiminin ilkeleri, Tanımlayıcı duyusal analiz yöntemleri, retronazal algılama sistemi, koku algısını geliştirme, panel oluşturma, uygulama, değerlendirme ve analiz etme
Dersin İçeriği
Panelist eğitiminin ilkeleri, Tanımlayıcı duyusal analiz yöntemleri, retronazal algılama sistemi, koku algısını geliştirme, panel oluşturma, uygulama, değerlendirme ve analiz etme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Lawless, H. T., Heymann, H. (2010). Sensory Evaluation of Food. Food Science Text Series. s (600)
Notlar
ders notu ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Duyusal analiz hakkında genel bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Duyusal analiz odalarının dizaynı için genel kuralları bilir. |
ÖÇ03 | Panelistlerin seçimi, eğitimi ve izlenmesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Renk, görünüş ve doku ölçümü hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Tada karşı duyarlılık ve ayırt etme testlerini bilir. |
ÖÇ06 | Burunla ve genizle koklama metodunu bilir. |
ÖÇ07 | Spesifik kokular tanıma ve ayırt etme testlerini bilir. |
ÖÇ08 | Yoğunluğa karşı sıralama testini bilir. |
ÖÇ09 | İleri duyusal analiz metotları: tanımlama tekniklerini bilir. |
ÖÇ10 | Lezzet profil analizi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ11 | Aroma profil analizi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ12 | Doku profil analizini bilir. |
ÖÇ13 | Tüketici testleri, örnek test formlarını bilir. |
ÖÇ14 | Sonuçları rapor edilmesini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Duyusal analize giriş | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Duyusal analiz odalarının dizaynı için genel kurallar | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Panelistlerin seçimi, eğitimi ve izlenmesi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Renk, görünüş ve doku ölçümü | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Tada karşı duyarlılık ve ayırt etme testleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Burunla ve genizle koklama metodu | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Spesifik kokular tanıma ve ayırt etme testleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yoğunluğa karşı sıralama testi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İleri duyusal analiz metotları: tanımlama teknikleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Lezzet profil analizi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Aroma profil analizi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Doku profil analizi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tüketici testleri, örnek test formları | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Sonuçların rapor edilmesi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |