Genel Bilgi
Kod | GM634 |
Ad | Mikroorganizma Genetiği ve Genetik Manipülasyonlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Mikroorganizma genetiğine ilişkin temel bilgilerin öğretilmesi ve bu konuya dair günümüzdeki gelişmelerin verilmesi ve bunun yanı sıra çeşitli genetik teknikler kullanılarak mikroorganizmalara yönelik yapılan manipülasyonların ve bunların sonuçlarının tartışılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Mikroorganizma genetiğine ilişkin temel bilgiler öğretilmektedir. Bakteri ve ökaryot mikroorganizma hücre yapıları irdelenerek bakteri ve ökaryot mikroorganizmaların genetiği karşılaştırmalı olarak tartışılmaktadır. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı ve mutasyonlar detaylı bir şekilde verilmektedir.Özellikle bakteri genetiği baz alınarak Rekombinant DNA teknolojisi ve genetik manipülasyonlar hakkında bilgi verilmektedir. Gıda endüstrisinde genetik manipülasyonlarla elde edilmiş mikroorganizmalar ve uygulamaları hakkında örneklerle bilgi verilerek genetiği Değiştirilmiş organizmalar ve bunların sağlık üzerindeki etkileri konusunda tartışılmaktadır.Mikroorganizma genetiği konularında günümüzdeki gelişmeleri verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Streips, U. N., Yasbin, R. E. (Eds.). (2002). Modern microbial genetics. New York: Wiley-Liss.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel genetik kavramlar öğrenilir. |
ÖÇ02 | Bakteri ve ökaryot mikroorganizma hücre yapıları irdelenerek bakteri ve ökaryot mikroorganizmaların genetiği karşılaştırmalı olarak tartışılır. |
ÖÇ03 | Bakteriler arasında genetik madde aktarımı detaylı bir şekilde verilir. |
ÖÇ04 | Mikroorganizmalarda oluşan mutasyonlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Rekombinant DNA teknolojisi ve genetik manipülasyonlar hakkında bilgi edinilir |
ÖÇ06 | Gıda endüstrisinde genetik manipülasyonlarla elde edilmiş mikroorganizmalar ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | Genetiği Değiştirlmiş organizmalar ve bunların sağlık üzerindeki etkileri konusunda bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetikte temel kavramlar | ders notları, Bakteri genetiği kitap takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
2 | Bakteri hücrelerinin morfolojik Yapısı ve Çoğalmaları | genel mikrobiyoloji kitabı ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Maya ve küflerin gelişmesi | genel mikrobiyoloji kitabı ve ders notları, küflerle ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Nükleik asitler:DNA, RNA | Bakteri genetiği kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bakterilerde Protein sentezi | ders notları, Bakteri genetiği kitap, protein sentezi kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Mikroorganizma genomu ve gen fonksiyonlarının düzenlenmesi | ders notları, Bakteri genetiği kitap takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Mikroorganizmalarda Mutasyonlar(1) | Bakteri genetiği kitap takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Mikroorganizmalarda Mutasyonlar(2) | Bakteri genetiği kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mikroorganizmalarda Mutasyonlar(3) | Bakteri genetiği kitap takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bakteriyofajlar | Bakteri genetiği kitap , genel mikrobiyoloji kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
12 | Mikroorganizmalar arasında genetik madde aktarımı | Bakteri genetiği kitap, mikrobiyal genetik kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Mikroorganizmalarda Rekombinasyon | Bakteri genetiği kitap, mikrobiyal genetik kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
14 | Rekombinant DNA teknolojisi ve genetik manipülasyonlar, GDO | Bakteri genetiği kitap, ders notları, seminer notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gıda endüstrisinde genetik manipülasyonlarla elde edilmiş mikroorganizmalar ve uygulamaları . GDO'lu ürünler ve ve yeni gelişmeler | ders notları,çeşitli uluslararası makaleler ve araştırma sonuçları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |