Genel Bilgi
Kod | GM616 |
Ad | Gıda sektöründe Kalite Yönetim Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT CABAROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Gıda üretim zincirinde bulunan herhangi bir kuruluşta, gıdanın kaliteli ve güvenilir olmasını sağlayacak bir sistemin nasıl kurulacağı ve yönetileceği, sistem dokümanlarının nasıl hazırlanacağı konularında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Toplam kalite yönetimi: ISO 9001: 2008 Kalite Yönetim Sistemleri-Şartlar; ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Deniz Goktan ve Gunnur Tuncel (Ed.) 2011. Gıda Guvenligi Uygulamaları s (410).
Notlar
Ders notu ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yönetim sistemlerine genel bakış, ISO 9001:2008, ISO 22000 bilir. |
ÖÇ02 | Ön koşul programları (PAS 220, mevzuat, Codex Alm) bilir. |
ÖÇ03 | Yönetim sistemlerinde Proses yaklaşımı modelini bilir. |
ÖÇ04 | Sistem dokümanları, Doküman yönetimi ve kayıtların yönetimini bilir. |
ÖÇ05 | Yönetim sorumluluğunu bilir. |
ÖÇ06 | Kaynak yönetimini bilir. |
ÖÇ07 | Güvenli gıda üretiminin planlanmasını bilir. |
ÖÇ08 | Güvenli gıda üretiminin gerçekleştirilmesini (HACCP ilkeleri) bilir. |
ÖÇ09 | Tedarikçi yönetimini bilir. |
ÖÇ10 | Sorumluluk, yetki ve iletişimi (iç ve dış) bilir. |
ÖÇ11 | Ölçme analiz ve iyileştirmeyi bilir. |
ÖÇ12 | Uygun olmayan ürün kontrolü ve geri çağırmayı bilir. |
ÖÇ13 | Kalite el kitabı ve zorunlu prosedürlerin hazırlanmasını bilir. |
ÖÇ14 | İç tetkik, pratik ve örnek çalışmaları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yönetim sistemlerine genel bakış, ISO 9001:2008, ISO 22000 | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ön koşul programları (PAS 220, mevzuat, Codex Alm) | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yönetim sistemlerinde Proses yaklaşımı modeli | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sistem dokümanları, Doküman yönetimi ve kayıtların yönetimi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yönetim sorumluluğu | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kaynak yönetimi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Güvenli gıda üretiminin planlanması | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güvenli gıda üretiminin gerçekleştirilmesi (HACCP ilkeleri) | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tedarikçi yönetimi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sorumluluk, yetki ve iletişim (iç ve dış) | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ölçme analiz ve iyileştirme | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Uygun olmayan ürün kontrolü, geri çağırma | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kalite el kitabı ve zorunlu prosedürlerin hazırlanması | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İç tetkik, pratik ve örnek çalışmalar | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |